Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Terry Gilliam és Johnny Depp a forgatáson |
Főhősünk maga a rendező. A Brazil, a 12 majom, a Félelem és reszketés Las Vegasban, a Halászkirály legendája és számtalan Monty Python-skeccs megálmodója hihetelen energiával kavar keresztül a filmipar összes állomásán - legyen szó storyboard-rajzolásról, próbafelvételről, castingolásról vagy épp logisztikáról. Azt hinnénk, hogy őrült animációkat csak egy őrült animátor agyalhat ki, pedig nem. Gilliam precíz képiparosként az utolsó szögig ellenőrzi, hogy az általa elképzelt látomás legyártása megfelelő mederben folyik-e, jól ragasztják-e össze abszurd álmának összes darabját.
"Az ember, aki megölte Doin Quixotét" Cervantes 17. századi lovagregényén alapul, ráadásul eredeti helyszínen, Spanyolországban játszódik. Természetesen nem ez lett volna La Mancha lovagjának első megfilmesítése, hiszen '48-ban, '68-ban, és '92-ben is nekiveselkedtek már több-kevesebb sikerrel. Ez utóbbit ráadásul Orson Welles kezdte el forgatni még 1955-ben, ám ezernyi ok miatt végül nem fejezhette be az élete főmunkájaként dédelgetett filmet.
Welles után Gilliam lett a filmtörténet következő szélmalomharcosa, hiszen a gigantikus Don Quixote-produkciót a kezdetektől baljós események kísérték. Ahogy Nicola Pecorini a stáb olasz származású operatőre egy válságtanácskozás közben magyarázza, a forgatáson sfiga, balszerencse-sorozat ül: Johnny Depp csak csak utolsó pillanatban esik be, a francia főszereplő prosztata-gyulladást kap, vadászgépek zavarják a felvételeket, legvégül pedig egy trópusi eső (a sivatag közepén) elmossa az egész felszerelést.
Prosztatagyulladással Rosinantén |
Keith Fulton és Louis Pepe, a film alkotói végig úgy állítják párhuzamba a szélmalmokra támadó Don Quixote és az ezernyi szálat mozgató/kuszáló Terry Gilliam személyét, hogy közben megismerjük magát a regényt, a rendezőt és a filmipar működését, melynek végterméke, a film, végül a mozikba kerül. Vagy mégsem.
Más kárán tanuló producereknek, rendezőknek és wanna-be filmzseniknek feltétlenül ajánlott.
Rendezte Keith Fulton és Louis Pepe, 89 perc
Október 12. Örökmozgó, 18:30
Október 15. Örökmozgó, 16:30