További Mozi cikkek
A tanács jól hangzik, de a legtöbb példa mégis azt mutatja, a művészi kifejezés minősége mégsem az egyszerű "több érzelem - nagyobb alkotás" arányosság mentén változik. A túlcsorduló érzelmek a legtöbb esetben inkább gátjai az alkotószellemnek, ahogy azt Atom Egoyan legújabb filmje, az Ararát is bizonyítja.
|
Egoyan a genocídium egyik túlélőjeként érthető módon nem tudta higgadtan megközelíteni a témát, noha az általa képviselt stílus nélkülözhetetlenné tesz némi hűvös rálátást. Jelen munkája szokás szerint több idősíkot, és valóságszintet játszik egybe, de ez az Ararátban mégis inkább manírnak tűnik. A film nem a párhuzamosan vezetett történetszálak időtlenségében bomlik ki. A hangsúly inkább a direkt mondanivalón van: az örmény nép generációkon átívelő szenvedésén, és a történelmi tényeken.
Igaz, az 1915-ös megrázó eseményeket egy film forgatásán keresztül ismerjük meg, amelybe néhol belépnek a holokauszt következményeit ma is viselő karakterek: az örmény származású forgatókönyvíró, művészettörténész, rendező, velük szemben pedig a török ősöktől származó színész.
A rekonstrukció és a valóság összevetése ezúttal azonban olyan közhelyes válaszokat szül, mint hogy "a mély sebek generációk alatt sem hegednek be", és "a fájdalom táptalaja lehet újabb, hasonló konfliktusnak". Az előbbieknél kellemetlenebb az "amelyik nép nem élt át ilyet, a legjobb akarattal sem értheti meg fájdalmunkat" mondanivaló-csomagot megjeleníteni hivatott kanadai vámos alakja. A sok különböző szálat a történet egy véletlen pontján keresztező struktúra sem tartozik manapság a legprogresszívebb vonalak közé.
A gondolatoktól és érzelmektől túlterhelt film kétórás vetítési idejében Egoyannak nincs ideje kibontani minden szálat, így néhány motívum, például az egyik szereplő teremnyi marihuánaültetvénye vagy a főhős mellékesen végrehajtott heroin csempész akciója is a levegőben lóg.
Az Ararát azonban hibái ellenére sem csapnivaló. A rendező bejáratott módszerei és persze maga a történet megmentik a filmet, de az olyan munkák ismeretében, mint az Eljövendő szép napok vagy az Exotica, ez azért nem elég.