Mi újság a családdal?

2000.12.28. 15:16
Bizony nem könnyű dolog muzulmánnak lenni az észak-angliai Salfordban. Különösen akkor nem, ha a büszke pakisztáni apa nem csak a szomszédok lenéző pillantását kénytelen elviselni, hanem a nyugati életformába beolvadni kívánó családtagokat is fegyelmeznie kell. Ha máshogy nem megy, akkor ököllel. Aztán megnézheti, mi marad a családjából.
George Khan pakisztáni bevándorló, egy kisbüfé tulajdonosa. Angol feleségével, Ellával való kapcsolatuk termékenynek bizonyult: hét gyermeket is sikerült összezsúfolniuk a szűkös családi fészekben. George a hagyománynak megfelelően úgy gondolja, hogy gyermekei kötelesek engedelmeskedni a parancsainak. Tizenéves fiát körülmetélteti, mert anélkül nem lehet igazi muzulmán. A két nagyobbik fiút pedig ő akarja kiházasítani, egy másik pakisztáni családból választva nekik a feleségeket.

A férfiak
Az apai szigorhoz a népes família tagjai különböző módon viszonyulnak. Lázadnak vagy beletörődnek, elköltöznek vagy hagyják kékre-zöldre veretni magukat. Esetleg Zorro módjára kettős életet élnek: napközben apuci boltjában jófiúként dolgozva Allahot dícsérik, éjjel viszont a lányok kedvenceként éjszakai bárok fertőjében lubickolnak. Ella igyekszik kibékíteni őket, megtalálni az arany középutat a pakisztáni vallási hagyomány és az '70-es évek angliai beat-világa között. Kell-e ennél jobb történet ahhoz, hogy a nézőnek két kacagás között mindig összeszoruljon a szíve?

A film kifinomultan ábrázolja a szereplők egymás közötti viszonyait. Nem épp hogy csak jelzett, hanem plasztikusan kidolgozott, életteli figurák. A fiúkban az apjuktól való félelem, tisztelet és szeretet érzése a szabadság iránti vággyal keveredik. De mindezt nem szavak hozzák a tudomásunkra, hanem megjelenik a vásznon: az arcokon, a mozdulatokban és a tekintetekben lesz láthatóvá. Két kultúra összeütközésének konfliktusában váratlan emberi mélységek tárulnak fel a néző szeme előtt - föltéve persze, hogy érdekli egyáltalán.

Hétköznapi emberek, jellemek
O'Donell szórakoztatva mesél el egy komoly történetet. Nem él a vizuális sokkterápia eszközeivel, nincsenek jó- és rosszfiúk, nincsenek bombacsajok vagy bohóckodó sztárok. Ez a vígjáték hétköznapi, emberi jellemekre épül, és ilyen manapság ritkán készül. És nem is a legegyszerűbb hitelesen megcsinálni. Felhőtlen szórakozásunkat legfeljebb néhány viccesnek szánt, ámde kissé ízléstelenre sikerült mozzanat árnyékolhatja be, amilyen például a képzőművész fiú által kreált punci, amely bizonyos bonyodalmak után a feleségjelöltek anyucijának ölében landol, meghiúsítva George házasítási reményeit.

Nem kell persze feltétlenül a britanniai Salfordba mennünk, hogy arab büfék pultja mögé kukucskálva szerezzünk hasonló tapasztalatokat. Az is megteszi, ha szűkebb környezetünkben kérdezősködünk: ,,mi újság a családdal?" Ha csakugyan odafigyelünk a válaszokra, még itthon is elcsodálkozhatunk.

A Kelet az Kelet
East is East, 1999
színes feliratos angol vígjáték, 97 perc
rendező: Damien O'Donnell
szereplők:
Om Puri
Linda Bassett
Jordan Routledge
Archie Panjabi
Emil Marwa
Chris Bisson

Forgalmazza a Budapest Film