Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Mindez érthető, a Gyűrűk Ura második könyve a trilógia legvadabb része. Csatáznak itt a rohaniak az orkokkal, Aragornék a farkaslovasokkal, az orkok a kürtváriakkal, az entek a vasudvardiakkal, és akkor még nem esett szó a kisebb pengeváltásokról.
Üdvözlégy Középföldén
A légkör nyomasztó: sötét színek uralják a képeket. Komor hegyeken, szűk szurdokokban, gőzölgő lápokon, lerombolt városokban folyik a harc Szarumán fojtogató ereje ellen. Az apokaliptikus öldöklés és a még apokaliptikusabb pusztulás képeit csak néha oldja néhány másodpercnyi idill, de ezek is leginkább álmok, vagy emlékek.
Fellélegezni nem lehet. A mozgalmas jelenetekkel, dinamikus vágásokkal és értő módon váltogatott kameramozgásokkal aprólékosan kidolgozott világ magába szippantja a nézőt. Középfölde nyomasztó történelme olyan erővel telepszik ránk, hogy az már nem is mozi, hanem virtuális valóság.
Horror
A rendezőt atmoszférateremtő képessége mellett az ügyesen vezetett történetszálak is dicsérik. A Két Torony flashbackek és történeti visszautalások nélkül is három-négy szálat mozgat folyamatosan. A tér és idő bravúros kezelésének eredményeképpen a filmet akár egy gyerek is követheti. Persze csak abban az esetben, ha nem menekült ki a rettegéstől az első negyedórában.
A hüllőszerű Gollam olyan eleven, hogy hozzá képest Yoda csak egy a Futrinka utca bábjai közül. A nyáktól iszamos, nedvedző, ráadásul odvas fogú orkok másodállásban akár egy zombifilmben is szerepet vállalhatnának. A leghátborzongatóbb részeknél azonban nincs se ektoplazma, se csatazaj: Frodó alámerülései a vak szemüreggel lebegő lidércek szellemvilágába már-már horrorfilmbe illő jelenetek.
Váratlan fordulat
Meglepő, hogy a feszültséggel, akcióval, különleges lényekkel és váratlan fordulatokkal teletűzdelt film a vége felé mégis kifárad. Az ok éppen a feszültségben, akcióban, különleges lényekben és váratlan fordulatokban keresendő. Jackson az első perctől maximális fordulatszámon pörgő moziját már nem tudja hová fokozni. Igaz, egyre nagyobb méretekben folyik a kardozás, egyre vadabb orkok jönnek, Frodó is mind inkább elborul, de a második óra után ez már nem elég a figyelem ébrentartására. Pedig onnan még egy teljes óra hátravan.
A hibák azonban mégsem csökkentik a film értékét. A Két Torony ugyanis érezhetően nem egy szezonnak, hanem a filmtörténetnek készült. Jackson munkája összetettsége, szövegértelmezése, technikai kivitelezése okán újra meg újra megnézhető lesz. Bár a könyv rajongói dinamizmusa miatt valószínűleg többet fogják támadni, mint a Gyűrű Szövetségét, mégis esélyes a kult státuszra. Már csak azért is, mert azon kevés filmek közé sorolható, amelyek képesek voltak értő módon átültetni az írott szót a képek világába.
A Gyűrűk Ura - A két torony. Színes magyarul beszélő új-zélandi-amerikai fantasztikus kalandfilm, 179 perc, 2002
rendező: Peter Jackson
író: John Ronald Reuel Tolkien
forgatókönyvíró: Peter Jackson, Philippa Boyens, Stephen Sinclair, Frances Walsh
operatőr: Andrew Lesnie
zene: Howard Shore
szereplők:
Elijah Wood
Ian McKellen
Viggo Mortensen
Sean Astin
Liv Tyler
Orlando Bloom
John Rhys-Davies
Christopher Lee