További Mozi cikkek
A megpróbáltatások ezzel mégsem érnek véget. A férj beteges szexuális irányultsága, és kényszerű alkoholizmusa miatt mind jobban magára maradó háziasszonyt kísértések érik. A tisztességes anya lassanként közel kerül a kertészükhöz. Aki nem csak, hogy egy egyszerű alkalmazott, hanem ráadásul néger is. Innentől pedig megállíthatatlan az egészséges, amerikai család züllése.
Fapofa
Akik felháborodtak a fenti leírás stílusa miatt, kérem forduljanak a Távol a mennyországtól rendezőjéhez. Todd Haynes filmjének sztorija, a miliő, a technicolor színek, a szereplők modora ugyanis a filmekbe koncentrált ötvenes éveket rakja a néző elé. Azt a világot, ahol a homoszexualitás betegség, a "négerekkel" pedig legfeljebb a romlott New Yorki művészvilág barátkozik.
Haynes mégsem technicolor-paródiát, nem újabb Fekete Tigris könnyeit alkotott. Nála a korkép nem irónia tárgya. A rendező a gyomorforgatóan tüchtig világba fapofával helyezte bele a kor értékrendjében idegen elemeket, a meleg- és a faji kérdést. Majd egy tudós szenvtelen érdeklődésével figyelte: hogyan feszíti, rombolja, mérgezi a rózsaszín miliőt e két, nettó súlytalan momentum.
Lássunk tisztán. A fókuszban természetesen nem az ötvenes évek áll. A rendező a nézőt, magát vizsgálja, mivelhogy nem a vásznon, hanem az előtte ülőkben dől el, miről is szól a film: egy egészséges kor végéről, vagy éppen a kezdetéről.
A kedves fajgyűlölő és felvilágosult olvasók számára egyaránt megdöbbentő lehet azonban, hogy ebben a zárt és formatervezett kertvárosi világban egyáltalán elindulhatott bármilyen változás.
|
rendező: Todd Haynes
forgatókönyvíró: Todd Haynes
operatőr: Edward Lachman
díszlettervező: Peter Rogness
jelmeztervező: Sandy Powell
zene: Elmer Bernstein
szereplők:
Julianne Moore
Dennis Quaid
Dennis Haysbert
Patricia Clarkson
Viola Davis