Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Tekintse meg képeinket! |
A film hátránya éppen ez. A rendező, aki reklámfilm- és klipkészítéstől kezdve színészkedésen át mindent kipróbált már, éppen csak forgatókönyvet nem írt eddig, most saját, nehezen megvalósított filmtervét veszélyeztetve próbálkozott meg az írással. A figurák a levegőben lógnak, a dialógusok néha mesterkéltek, a nagyjelenetek pedig hol okozat nélküliek, hol éppen szájbarágósan belemagyarázósak, hol pedig elvarratlanok, mint éppen a fő vonal, a nyomozás esetében.
Miután a filmet elővetítéseken a fél Index látta, jól összevitatkoztunk, hogy a fekete csuklyás gyilkos vajon Bulcsú énjének sötétebbik fele-e. Ez tűnt az egyetlen olyan megoldásnak, ami némi értelmet adott volna a széteső történetnek. A stáb egyik tagja azt állította, hogy erre nem is gondoltak. Ha ez igaz, akkor a helyzet annál szomorúbb.
Szórakoztatásban felülmúlja a magyar átlagot
A dramaturgiai hibáktól eltekintve - a tapasztalatom szerint - régen nem volt ilyen szórakoztató magyar akciófilm a mozikban. A lényeg a részletekben van: pörgős jelenetek, mozgólépcsős üldözés, a mangamacilány és az ellenőrök közötti frappáns verekedés, a több szálon futó igazoltatás-paródia, vagy a hadműveleti megbeszélésekre emlékeztető eligazítás mind magasan felülmúlja a magyar átlagot.
Klikk a képre! |
Távol a BKV valóságtól
A BKV nehezen egyezett bele abba, hogy a metróban játszódjon a film. Hogy a szellőző szerelvényeikből, állomásaikból, instrukciós irodáikból egy nemzetközi hírű operatőr, Pados Gyula színvonalas, saját világot hozzon létre Luc Besson Metrója nyomán. Így a BKV vezérigazgatója a film elején egy hosszabb prológusban - amely a fanyalgók szerint a film legerősebb jelenete - arra kéri a nézőket: ne higgyenek a szemüknek! Ez csak film, kitalált történet, távol a BKV-valóságtól. Ne higgyék el azt, hogy a BKV ellenőrök között van jobbra érdemes is, hogy egy csuklyás rém lökögeti a sínek alá az utasokat, hogy lecsúszott részeg mozdonysofőr vezeti a szerelvényt és hogy Eszenyi Enikőböl csak tenyérnyi húskupacok maradtak.
Tekintse meg képeinket! |
Mindeközben a film bevallottan azzal próbálkozik, hogy a Valami Amerika óta először kasszasiker legyen. Ez már csak azért is elengedhetetlen, mert az MMK 80 milliós támogatása mellett magyar szponzorokon kívül egy német üzletember is kölcsönzött 50 milliót a film elkészültéhez. (És - ahogy Antal viccesen fogalmazott -, ahhoz, hogy Günter ne törje el a térdét, bevételt kell produkálnia.) A Valami Amerika receptjét követve reklámfilmes rendezőt és elsőrangú operatőrt a Kontroll stáblistája is fel tud mutatni, sőt még maga Herendi Gábor (a Valami Amerika szintén reklámrendező rendezője, a szerk.) is szerepel a filmben, mint vicceskedő metróhelyszínelő. Amúgy több jeleneten lehet nevetni, de azon, amikor Herendi egy hulla zsákba pakolása közben pörköltreceptet mesél, egyáltalán nem.
A reményeket a rendező persze nemcsak erre alapozza. Nemsokára kiderül, hogy mindez mennyire elég.
Kontroll
színes magyar játékfilm, 102 perc, 2003
rendező: Antal Nimród
író: Antal Nimród
operatőr: Pados Gyula
zene: NEO
szereplő(k):
Csányi Sándor (Bulcsú)
Mucsi Zoltán (Professzor)
Pindroch Csaba (Muki)
Badár Sándor (Lecsó)
Nagy Zsolt (Tibi)
Mátyási Bence (Gyalogkakukk)
Szabó Győző (Árnyék)
Balla Eszter (Szofi)
Scherer Péter (Főnök)
Kovács Lajos (Béla)
Cserhalmi György (Öltönyös)
Kulka János (Feri)
László Zsolt (Kripli)
Eszenyi Enikő (Spicces nő)