További Mozi cikkek
Yimou Zhang |
Az optimisták vagy naivak ezzel szemben azon a véleményen vannak, hogy a Hős inkább emléket állít a szükségszerűen lezáródó hőskorszaknak, és így valójában a tömegek igazságát kérdőjelezi meg.
Kis nagy piac
Bárhogy is van tény, hogy a filmbe nem csak pénzt pumpáltak, de az igen sokat is hozott vissza. A Hősre Kínában 37,5 millió dollár értékben váltottak jegyet. Összehasonlításul a második helyezett Live or Die című propagandafilm 14,5 millió dollárt hozott, pedig azt - központi utasításra - hivatalnokok százezrei nézték meg.
Kínában egyébként a Titanic vezeti a jegyeladási listákat, amire 38,6 millió dollárt költöttek a világ legnépesebb országában. Igaz, az élelmes mozisok a két részben vetített filmre sok helyen két jegyet fizettettek ki a lelkes kínaiakkal.
Nagy Kínai Filmtörvény
A további bevételi rekordok Kínában jelenleg azonban már nem egy újabb szuperprodukciótól függnek, hanem a hamarosan megszülető Nagy Kínai Filmtörvénytől. Az új szabályozásnak köszönhetően a remények szerint sokkal több hazai film készülhet, és több nemzetközi produkció bemutatására nyílna lehetőség. Ezek pedig a világ legnépesebb országában szükségszerűen járnának együtt újabb bevételi rekordokkal.
A kínai filmesek a People's daily angol kiadása szerint már húsz éve várnak a helyzetüket rendező, áttekinthető szabályozásra. A rendeleteket és törvényeket ugyan már a kilencvenes években foltozgatni kezdték, Kína 2001-es WTO-csatlakozása pedig felgyorsította az eseményeket, de az átgondolatlan reformok inkább csak a bizonytalanságot növelték.
Érthető, hogy a kínai filmesek sokat várnak a májusra ígért filmtörvénytervezettől. Ha a munka a tervek szerint halad, 2005 elejére elfogadhatják a szakma helyzetét rendező csomagot.
Kalózok
A szakértők remélik, hogy a Nagy Kínai Filmtörvény hatására valódi fejlődésnek indul az a filmipar, amely jelenleg a racionális indokok ellenére, hátráltató szabályozási közegben működik. A sikerhez elsősorban a producerek indokolatlanul nagy kockázatát kellene csökkenteni, vélték a People's daily-nek nyilatkozó filmesek. Fontos lenne a filmek ellenőrzési procedúrájának (értsd cenzúra) enyhítése is.
A javasolt adózási könnyítések pedig szabad utat adhatnak a magántőkéből induló és külföldi koprodukcióban készülő filmes vállalkozásoknak. Igazán nagy lépésként pedig megszűnhet az állami filmforgalmazó cég monopóliuma, így rugalmasabb rendszerben, több helyre juthatnak majd el a filmek.
A külföldi produkciós cégek az illegális piac visszaszorítását várják az új törvénytől. A Kínában forgalmazott filmeknek ugyanis közel kilencven százaléka illegális másolat, amely miatt már többször szót emeltek a világ nagy filmgyártói, mindezidáig természetesen hatástalanul.