További Mozi cikkek
Trükkös fiúk
Oliver Stone |
A rendezőknek lehetőségük van ragaszkodni a kifogásolt jelenetekhez, ám ekkor életbe lépnek a korhatáros megkötések. Hogyan érik el, hogy a kecske (a cenzor) is jóllakjon, és a káposzta (a bevétel) is megmaradjon? Egy kis pszichés trükkel: ezt nevezik színlelésnek. Stone és Scorsese felturbózott, a kelleténél jóval durvább változatokkal járulnak az ítélőszék elé. A cenzorok aztán lelkesen listázzák a vitatott jeleneteket (John Woo egyes filmjeiből, mint a Hardboiled és a Bullet in the Head például kemény húsz percet tüntettek el), és amikor a rendező engedelmesen kivágja ezeket, elégedetten dőlnek hátra székükben. A művészi intenció azonban nem sérült, a számító megjátszás jegyében még mindig a filmben maradt a rendező által elérni kívánt atmoszféra vagy sokk-dózis. De ha a rendező eredetileg ezzel a verzióval jelentkezne, azt azonnal lebutítanák a cenzorok. Ha viszont az eltúlzott filmet butítják, még mindig benne marad a spiritusz.
Léteznek persze jogi módszerek is a szerzői akarat keresztülvitelére. Soderbergh Berlinben mesélte el, hogyan működik ez: a főhős gyakran felbukkanó hátsó fele miatt szigorú korhatári besorolást kapott az általa gyártott Egy veszedelmes elme vallomásai. Fellebbezte a döntést, és az azonos besorolású Sólyom végveszélybenre hivatkozott, mondván egy mezítelen popó nem ér fel az abban látott erőszakkal, következésképp nem eshet azonos korhatár-kategóriába. Kifogását elfogadták, és finomítottak a megszorításon.
Önkéntes Hayes-kódex
A puritán Amerikában - ahol, ne feledjük, a szesztilalom is lehetséges volt a 20. században - jelentős hagyománya van a cenzúrának: az elharapózó gyilkosságok, orgiák, szex- és drog-botrányok miatt (lásd Kenneth Anger: Hollywood Babylon) Hollywoodot már a némafilmkorszak végére az ország romlott Szodomájaként emlegették. A stúdiók vezetői az iparági good will fejlesztésére és a szakmai imázs glorifikálására 1922-ben létrehozták az MPAA elődszervezetét, majd 1930. március 31-én életbe léptették a Hayes-kódexet. Az elnöki kampányokat szervező korábbi pr-szakember, William Hayes által kiötlött (és érvényesített) szabályzat közel húsz évig uralta a filmek által közvetített képet bűnözésről, erőszakról, szexről, erkölcsi konvenciókról, egyszóval mindenről. Az első beavatkozást az 1934-es Tarzan and His Mate szenvedte el, amelyből kiiktatták a dzsungel királyát kísérő női főszereplő meztelenségét. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy ezt a gyakorlatot nem a kormány erőltette rá Hollywoodra! Azért indították el - divatos szóval élve - az önszabályozó testületet, hogy a filmeknek ne kelljen keresztülmenniük a több lépcsős állami minősítő szerveken - addig ugyanis minden államban más cenzor döntötte el, mit bír el a mozivászon, és mit nem.
Az Elfújta a szél eredeti változatát azért rövidítette meg az olló, mert a damn (francba, fenébe) kifejezés nem volt megengedhető. Katharine Hepburn és Spencer Tracy azért hajtják külön ágyban fejüket álomra, nehogy bárkinek is eszébe juthasson, hogy a főszereplők "házaséletet" is élhetnek abban a szobában Egy 1934-es film házasságkötési jelenetében Greta Garbo fallikus szimbólumként kezel egy serleget, és issza meg annak tartalmát. A jelenet mögöttes jelentése azonban nem bizonyítható, a cenzor pedig leinthető "rossz az, aki rosszat gondol" alapon Az ötvenes évekre leáldozott az álomgyárnak, a stúdiókat nagy ipari konszernek vásárolták fel, amivel elkezdődött a filmszakma vertikális integrációja, megjelentek az első kényes témákkal foglalkozó filmek (pl. A vad, Ok nélkül lázadó, Az aranykezű ember), és a Hayes-kódex átadta helyét az MPAA filmbesorolási szisztémájának, amely már beengedte mozikba a Szelíd motorosok generációjának vad filmjeit.
Vörös posztó: Snuff-filmek
A szado-mazo pornók és hipernaturalista "darabolós" horrorok (slash-mozik), közös gyűjtőnevükön a snuff-filmek köré egész iparág szerveződött a nyolcvanas évekre. A videó tömegcikké válásának köszönhetően kivirágzott a rémületesen piszkos filmek piaca, sőt a perverzebb vágyak mentén szerveződő erotikus és gyilkolós filmekből kulturális jelenség, szubkultúra lett. A több országban betiltott filmekkel kapcsolatos fogyasztási élmény a titokra alapult (eldugott videótékák, kézről-kézre járó példányok stb.) Tágabb összefüggésben ugyan, de ezt az erőszakközpontú, underground világot idézi meg A harcosok klubja című film is. Az igazi snuff-filmekben valódi szexuális erőszakot, kínzást, sőt gyilkosságot láthatunk, ahol az eset rögzítése voyeurisztikus élvezetek kielégülését szolgálja. Mivel az ilyen tetteket a büntetőtörvény tiltja, e filmek forgalmazása is törvénybe ütközik a legtöbb nyugati országban (lásd az erről készült hollywoodi krimit: 8mm). A snuff világának szolidabb, mégis kultikus darabjai közé tartoznak Paul Maurissey és Mario Bava horrorjai. A műfajt a szélesebb közönségréteg és a fősodor felé elvivő Texasi láncfűrészes gyilkos (1975) sem úszta meg a betiltást több országban.
Üzleti érdekek
Napjainkban az üzleti érdek, a márkanevek vagy világhírű személyek lejáratásának vádja okozza a legérdekesebb betiltásokat, ami már magánjogi kategóriába esik, nem az állami cenzúra területe. A meleg filmek között több jellemző példa akad: 2002-ben a Sundance Fesztiválon vetítették Peter Spears Ernest & Bertram című rövidfilmjét, amely a Szezám utca szereplőivel mesélte el A rágalom című Lilian Hellman-művet (az eredeti moziváltozatra Shirley MacLaine főszereplésével emlékezhetünk). A bábfigurák tervezője, néhai Jim Henson szellemi jogait birtokló - és utódai által irányított - cég utólag letiltatta a filmet, mert rendezője nem rendelkezett a figurák használatához szükséges engedélyükkel. A rendező a szólásszabadság amerikai alkotmányba foglalt jogára hivatkozott, de úgy látszik, a szerzői jogokról szóló jogszabályok erősebbnek bizonyultak. Számos Barbie-babát pellengérre állító film járt így. De megesik, hogy még azelőtt letiltatják a filmet, hogy a Mattel játékgyár észbe kapott volna: a ma elismert kultfilmes, Todd Haynes (Velvet Goldmine, Távol a mennyországtól) főiskolásként két szemeszteren keresztül készítette The Karen Carpenter Story című rövidfilmjét. Barbie-babákat mozgatott egy kvázi-videóklippben a The Carpenters dalára, amelyhez a zenekar nem adott engedélyt. A filmet maga Richard Carpenter tiltatta le, mert úgy vélte, az gúny tárgyává teszi nővérét, a banda másik híres tagját. John Greyson a homofób-himnusznak tartott Kurt Weill-dalt (Kapd elő a bicskát!) figurázta ki egy rövidfilmjében. A szerző utódai léptek közbe. A rendező ezután a jogi huzavona krónikáját vitte bele az Uncut című 1977-es játékfilmjébe...
Kriston László
|