További Mozi cikkek
Jelenet a Hukkle c. filmből Horror a falusi idill hátterében |
A kilenc óra rögtön egy figyelemreméltó filmmel, a Hukkle-val indult. Érthetetlen a cím, - kimondani nem lehet, a csuklás hangját utánozza ugyanis -, és hasonlóképpen érthetetlennek tűnik eleinte a film is. Kis falucskába szállunk alá, lassú, szemlélődő képekben ismerjük meg a lakókat, a dombok közt megbúvó közösséget - mégis érdekfeszítő minden egyes kocka. A néző próbálja kitalálni, miről is szól a film: rövid jeleneteket látunk, melyek közt a kapocs első pillantásra csak annyi, hogy szereplői ugyanabban a faluban élnek. Nehezíti a dolgot, hogy nincs szöveg, csak zajok, neszek, csendek adnak eligazítást.
Pálfi György, a Hukkle rendezője rendez |
A tavaly végzett rendező, Pálfi György úgy kormányozza történetét a közhelyet jelentő idill és a krimi között, hogy az egyedi, elgondolkoztató és szórakoztató alkotássá válik. A filmet Pohárnok Gergő ragyogó, jól komponált képei erősítik.
Mundruczó Kornél Szép napok című filmje kisebb meglepetést jelentett, igaz, a nagyközönség már két filmje után alkothatta meg sztereotípiáit. A rendező ezúttal is a kallódó, jövő és jövőkép nélküli fiatalok légüres terébe lőtt ki minket. A már ismert hangulatot előző filmjéből, az Aftából ismert Polgár Tamás főszerepeltetése csak fokozza.
Mindez azonban vállalt folytonosság, mivel a Szép napok tulajdonképpen az említett kisfilm ötlete nyomán íródott. A vágyak, a szocializáció programjaiban hordozott kiszolgáltatottság és az önátadás iránti igény háromszögében vergődő hősök megrázó világa tulajdonképpen mélyebben tárul fel, mint az Aftában, de a hosszabb, 99 perces játékidő éppen a történet torokszorító feszességéből vesz el.
A film erénye, hogy képes higgadtan nyomába eredni az intézetből szabadult, zavarodott Tamásnak. Hogy moralizálás nélkül mutatja be a gyermekét eladó leányanya, kitartója, a gazdag autókereskedő (= autó tolvaj) és a gyermeket vásárló, magányos nő történetét. Nagy András operatőr szürke tónusú, mértani felvételei értő módon illeszkednek a történethez. Kiemelendő a két főszereplő, az "e világban" is intézetben nevelkedett Polgár Tamás és a hol éles, hol kislányos Maját játszó Tóth Orsolya alakítása, amelyek világossá teszik: ezt a világot valójában nem az agresszió, hanem a magány mozgatja.
Szabó Zoltán jelentése:
Előre a múltba
Skoda A történelem nem csupán díszlet, hanem sorsokat formáló erő |
Mundruczó Kornél: Szép napok |
Szabó Ildikó Chacho Rom című filmje is a történelem sorsroppantó erejéről szól. Egy cigány tábor és egy Habsburg főnemesi família végzetesen összegabalyodott történetét mutatja be a film három generáción át, a szabadságharctól a cigány holokausztig. Roma huszárkatona, orvosból SS hóhérrá lett osztrák nemes, megannyi végzet dobálta figura tűnik fel a filmben, hogy saját sorsukkal bizonyítsák: a szerelem mégiscsak képes ellenállni a történelem mindent elsodró árjának.
Szabó Ildikó: Chacho Rom |