|
Kattintson a nagyításhoz! |
Ahogy egyesek bélyeget, szalvétát vagy repülőgépeken rendszeresített egészségügyi zacskókat gyűjtenek, úgy kutat magyar büfés esetleg segédvilágosító után a stáblista-vadász. A furcsa késztetés hatása alatt cselekvő filmőrültet onnan ismerhetjük fel, hogy az utolsó hegedűvonás, csók és poén után is a helyén marad, és amikor mi már rég a kijárat fele botorkálunk az üres popcornos zacskóval, ő még mindig csillogó szemekkel bámulja a vásznon egymást kergető apró betűs neveket, egy "szabo", "toth" vagy éppen "kovacs" után keresgélve.
A Terminátor 3 stáblistáján nem lesz nehéz magyar nevet találni, ott van mindjárt a producer Andy Vajna, de arra még talán a legoptimistább stáblista-vadászok sem gondolnak, hogy a Rambo-szériát és az Evitát is jegyző filmes szakember mellett még vagy tizenöt magyar név kúszik fel a vászonra a robotok utolsó, mindent eldöntő harca után.
Terminátor vs Hídember
|
Kattintson a nagyításhoz! |
A Digic Pictures stábja nemrégiben még intimbetét és mosópor reklámokban felbukkanó feliratokat magyarított digitális technikával, a szerencsésebbek esetleg a Hídember utómunkálataiban is részt vehettek, most viszont már a Terminátor harmadik részének stáblistáján sorakoznak mindahányan.
A gyors sikerhez persze némi köze van Andy Vajnának, aki egyébiránt többségi tulajdonosa a Terminátor digitális utómunkálataiban résztvállaló magyar cégnek. De persze az sem jött rosszul, hogy a Digic Pictures első munkája, az Exigo című stratégiai játékhoz készített rövidfilm bekerült az egyik legjelentősebb számítógép-animációs fesztivál, a Siggraph éves válogatásába, olyan neves alkotásokkal együtt, mint a Gyűrűk Ura vagy éppen a Mátrix 2.
|
Kattintson a nagyításhoz! |
A magyar céget az üzleti összefonódások és a szakmai elismerések ellenére sem fogadta be rögtön Hollywood. Több kisebb, szinte jelentéktelennek tűnő munkát kaptak, míg a film látványvilágáért felelős szakember, Pablo Helman a fontosabb jelenetek utómunkálatait is rájuk merte bízni. A Digic Pictures a végleges film hatvan jelenetén dolgozott, hol egyszerűen csak digitális füsttel árasztották el a képet, máshol viszont harcias robotokat helyeztek el a már elkészült felvételeken.
Virtuális vakolat
Digitális trükköket ma már nem csak látványos robbanások, több emelet magas szörnyek, vagy nyálkás bőrű dinoszauruszok megkomponáláshoz használnak Hollywoodban, a számítógépes utómunkálatok segítségével tűntetik el az apró hibákat, sőt a technika fejlődése következtében már a leomló vakolat vagy a gomolygó füst sem mindig valódi a képeken.
|
Kattintson a nagyításhoz! |
A Digic Pictures stábja is leginkább ilyen jeleneteket alakított át. Volt, hogy hegeket kellett elhelyezniük a csinos T-X-es testén, vagy éppen sérülésekkel, robbanás szaggatta lyukakkal kellett beborítaniuk egy amúgy épp helikoptert. Gyakran nekik kellett korrigálniuk a rendező, az operatőr vagy éppen a producerek hibáit. Egy kész jelenetbe például csak azért helyeztek be egy új típusú harci robotot, mert a filmmel párhuzamosan fejlesztett számítógépes játék francia tervezői csak a végleges forgatókönyv elkészülte után szóltak, hogy kitaláltak egy még félelmetesebb gépezetet. Emellett például pótoltak egy betört üveget, amit csak az utómunkálatok közben kezdett el hiányolni a rendező, de olyan apró részleteket is nekik köszönhetnek a nézők, mint a T-X vezette teherautót szétroppantó csörlő, vagy éppen a robbanások után gomolygó füst.
Egy-egy pár másodperces jeleneten gyakran három hétig is dolgoztak a magyar szakemberek, mivel például sok esetben képkockánként kellett körülrajzolniuk a mozgó szereplőket, vagy minden sérülésnyomot külön-külön kellett animálniuk, hogy az óriási vetítővásznon se legyen feltűnő a csalás.
|
Kattintson a nagyításhoz! |
Legtöbbször olyan részfeladatokat végeztek a Digic Pictures alkotói, amelyekre a számítógépes trükköket szállító Industrial Light and Magic szakembereinek már nem volt idejük vagy kedvük, és amiket az utómunkálatokban részt vevő amerikai stúdiók egyike sem vállalt.
Szakmai elismerést, és hollywoodi üzleti ajánlatokat jelent a magyar cég számára a Terminátor 3, ezért talán nem is búslakodnak nagyon, hogy nem hívták meg őket a film amerikai premierjére. Munkájuk egyetlen bizonyítéka, persze a számlák mellett, a stáblista, amin, a magyar forgalmazó által összehívott sajtótájékoztatón elhangzottak szerint, ott vannak, bár ennek némiképp ellentmond, hogy az imdb. internetes filmadatbázis nem említi őket a Terminátor 3 másfélszáz fős alkotógárdája közt.
Augusztus 21-én tehát vagy egy vagy tizenhat magyar név szerepel majd az új Schwarzenegger-film stáblistáján. Már persze, ha egyetlen magyar büfés és segédvilágosító sem szorgoskodott Arnie közelében.
A Digic Pictures alkotógárdája
| | Visual Effects Supervisor
GÁBOR MARINOV
Visual Effects Producer
ALEX SANDOR RABB
Effects Coordinator
GYÖRGY HORVÁTH
Leading CG Artists
ANDRÁS TARSOLY
ISTVÁN ZORKOCZY
ATTILA SZIKLAI
CG Artists
DÁNIEL BUKOVEC
SÁNDOR MOLNÁR
IVÁN SAROSÁCZ
IMRE TÜSKE
Digital Paint Artists
ÁKOS HASZON
JÁNOS ORBÁN
|
|
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!