Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA Homérosz klasszikus eposzából, az Iliászból szabadon adaptált filmet a hét végén mutatták be Görögországban. Az egyik legnagyobb athéni mozi igazgatója szerint a filmet telt házakkal vetítették, a közönséget lenyűgözték a látványos jelenetek, de a többség úgy érezte: Hollywood meghamisította a trójai háború történetét.
Egy tv-ben nyilatkozó fiatal néző önkritikusan kijelentette, hogy alaposabban kellene ismerniük saját történelmüket, hogy megvédhessék azt, mivel Hollywood azt csinál, amit akar.
"Trója: Brad Pitt igen, Iliász nem" - hangzott a Ta Nea című népszerű napilap kritikájának címe. A lap szerint a rendező teljesen önkényesen dolgozta fel az Iliászt. Ennek ellenére arra biztatja a nézőket, hogy nézzék meg a filmet az Akhilleuszt alakító Brad Pitt miatt. "Nélküle a film semmit sem érne" - írja a Ta Nea.
"Trója egy dolog, az Iliász pedig egy másik" - vélekedett az Apogevmatini című lap, amely emlékeztet arra, hogy az előző, szocialista párti görög kormány nem adott engedélyt Petersennek a görögországi filmforgatásra. "E romantikus filmeposzhoz mindent el kell felejteni, amit tudunk Homérosz Iliászáról, vagy a görög mitológiáról" - olvasható a kritikában, amely elismeri: a rendező nem is akarta hűen filmre vinni az igazi mítoszt, csak ihletet merített belőle.
Homérosz Iliászának történelmi hűsége maga is vitatéma a tudósok között, sokan inkább csak irodalmi alkotásnak tekintik, mint a valóságos események krónikájának.
A 185 millió dolláros költségvetéssel készült filmet a világpremierrel együtt múlt csütörtökön mutatták be versenyen kívül a Cannes-i Filmfesztiválon.