Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Ide nézzetek, én még szarból (zsigerekből, vérből, emberi belsőségből vagy testnedvekből) is tudok igazi művészetet csinálni! - mondja az ilyen alkotó, és mi általában bedőlünk neki, ezért minden közhelyes beállításban a gondolati mélységet, minden formai játékban a mögöttes tartalmat kezdjük el keresni.
Zombiepotting
A 28 nappal később történetének kezdetén Jim, a biciklisfutár egy kórház intenzív osztályán tér magához. Se nővérek, se orvosok nem tűnnek fel az ágyánál, így hősünk felkel, és megdöbbenve tapasztalja, hogy az épület teljesen kihalt. Némi kutakodás után elhagyja a kórházat, de London utcáin sétálva se találkozik egyetlen lélekkel sem: az egész város elhagyatott és vészjóslóan csendes.
A kis csapat pár epizódnyi kitérő után egy rádióadás buzdítására Manchesterbe indul, ahol egy katonai támaszponton állítólag már szerveződik az ellenállás. Az út végén azonban rá kell döbbenniük, hogy a zombiknál már csak a kétségbeesett, jövő nélküli ember lehet kegyetlenebb.
Zombik az erőszak ellen?
A zombik tehát csak amolyan ellenpont Boyle filmjében, hogy megmutassa mennyire kegyetlenek tudunk is lenni egymással mi, emberek. De ennek az amúgy is unalomig koptatott közhelynek talán ne dőljünk be, hiszen erőszakellenes horrorfilm nem létezik, ahogy a pornó sem fogja soha a kiegyensúlyozott monogám párkapcsolatot dicsőíteni.
A 28 nappal később pedig nem szűkölködik adrenalin-pumpáló jelentekben. A filmet ráadásul digitális videóra forgatták, ami miatt szemcsés képeivel egyszerre tűnik nyomasztóan élethű dokumentumfilmek és apokaliptikus víziónak. A kihalt városról készült felvételek, és a hihetetlenül gyors vágások mind a nézők szorongását növelik, ami talán csak akkor csillapodik némileg, ha egy nyugodtabb jelenet alatt végiggondoljuk a film történetének alapjait.
Mindez persze nem sokat ront a film élvezeti értékén, ahogy a néha lelepleződő trükkök, a cselekmény szerint kihalt országúton feltűnő rendőrkordon vagy turistabusz sem, mivel ott vannak azért még a zombik, a menekülés izgalma, és a kiszolgáltatottság érzése. Akinek ez kell, azt úgysem riasztja el semmi.