Janisch Attila - többszörös filmszemle-díjas - rendező a Tv2-nek a napokban úgy nyilatkozott, a kormány filmrendezőket keres nagyléptékű országimázs-kampányához, és aki nem áll be a sorba, az nem várhat semmi jót. Ez arra utalhatott, hogy a Bánk bán és a Hídember költségvetéséből (összesen: 1,849 milliárd) pillanatnyilag 61 magyar filmet lehetne forgatni, azonban a két állami filmen kívül ma nem forgatnak egyetlen játékfilmet sem.
Csak a gázsikból egy egészestés magyar film készülhetne
A lap birtokában lévő dokumentumok szerint 81 milliót szánnak a rendezőre, producerre és szereplőkre, 506 millióba kerülnének a produkciós költségek (stáb, statisztéria, jelmez, díszlet, helyszínek, kamera), 93 millió az utómunka (vágás, hang, főcímek), 15 millió megy egyéb költségekre és 70 millió a szervezési díj. A költségvetési terv szerint a Happy End-alapító Wermer András - a kormányfő személyes tanácsadója - producerként tízmillió forintot kap a produkcióból.
A Bánk bán főszereplőit a nemzetközi piaci áraknak megfelelően fizetik meg. A legdrágább sztárfőszereplő a költségvetés szerint a napi egymilliós gázsit kapó Rost Andrea, őt követi Marton Éva. Zsigmond Vilmos hollywoodi sztároperatőr kilenchetes munkájára 36 milliós fizetés szerepel a tervben.
Mihez képest sok?
A magyar filmszakma nemcsak amiatt fejezte ki több ízben ellenérzéseit az állami szuperprodukcióval kapcsolatban, mert annak rendezését tendereztetés és referenciák nélkül adta a kormány egy eddig a magyar filmművészetben ismeretlen rendező kezébe, hanem azért is, mert a Bánk bán 767 millió forintos költségvetése több tucatnyi magyar film megvalósulását veszélyezteti. A Magyar Hírlap szerint egy átlagos költségvetésű film 120, egy művészfilm 50-70, egy népszerű közönségfilm pedig - amely sztárokat is szerepeltet - 200-300 millió forintból készül. Egy rendező általában 1 millió forint körüli honoráriumra számíthat, ha kap egyáltalán gázsit. Ugyanis számos filmszemlén bemutatott alkotásnál előfordult, hogy az alkotók a mai napig nem kaptak honoráriumot.