Utazás IKEA-országba – reklámban tiltakozik Svédország
Jó dolog lehet Svédországban nyaralni, csak ezer európaiból hánynak ugrik be elsőként az ötlet? Kettőnek? Kettő és félnek? A svédek valószínűleg a turizmus feltalálása óta küzdenek a problémával, hogy a célponttérkép legszélső perifériájára szorultak az utazást tervező fogyasztó tisztelt agyában.
Az meg aztán a legrosszabb következmény, hogy senkinek az ismerősi körében nem jelentkezik valaki azzal, hogy rengeteg mesélnivalója van, mert éppen most jött meg Svédországból, ahol elképesztő metropoliszokban látogatta végig a kultúra és a buli legnagyobb központjait, majd hullámszörfözött a homokos parton és napozott a pálmák alatt, végül pedig bejárta azt a túraútvonalat, amelyet ezer éve járnak a zarándokok.
Tényleg, mi van Svédországban?
Biztos vannak erdők, hegyek, folyók, tavak… de valahogy csak nem ugrik össze az álomkép arról, hogy az ember egy svéd szafarin élvezi a táj szépségeit, a helyek ízeit, az időjárás simogatását és a napfény hosszú kiáradását.
Pedig erről van szó, csak mivel senki sem kíváncsi rá, a svédek megpróbálkoztak valami egészen mással, hogy észrevehetők legyenek a turisták számára.
Ha svéd lennék, valószínűleg engem is rohadtul zavarna, ha a vécékefét Balatonnak hívnák, a vécéülőkét meg mondjuk Kisalföldnek, a fogkefepoharat Irhás-ároknak, a bidét Feneketlen-tónak, a zuhanyfejet Tihanyi visszhangnak, a kanapét meg Cserhátnak. Gondolom, a svédek sem úgy vesznek vécékefét, hogy kérek egy Balatont. A magyarok meg pláne nem egy Bolment fognak kérni.
A kefe neve…
Pedig erről van szó, a vécékefe neve, Bolmen, eredetileg egy gyönyörű tó neve. Egy rendkívül szigorú hivatalnok karaktere az alábbi filmben felháborodottan veszi számba, hogy az IKEA terméknevei mögött melyik természeti helyszín vagy épület, látványosság rejtőzik.
Persze ettől még senkinek sem fog megjönni a kedve, hogy beálljon a Svédországba rohanó nyaralók kígyózó sorába, de az biztos, hogy a fura összefüggés hallatán végignézi, mennyire szép is ez az ország. Hátha egyszer mégis elindul arrafelé.
(Borítókép: Discover the Originals / YouTube)