Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMRitkán látni ilyen szupercuki, elbénázott karácsonyi reklámparódiát
Vegyél valami cukiságot, írj köré egy történetet, ami megható, és máris kész a karácsonyi reklámfilmed. Flott kis recept, gondolkozni nagyon nem kell, hazamész, körülnézel a gyereked szobájában, felmarkolod az első macit, még este köréírsz valami sztenderd történetet, legyen mondjuk olyasmi,
- hogy a maciból hős lesz valami kalamajka folyamán, óriási hírnévre tesz szert,
- aztán ez a hírnév a fejébe száll,
- elhagyja a gyerekszobával együtt a gazdáját,
- végül mégsem tudja elvágni az érzelmi szálakat,
- visszatér a gazdihoz, és minden jó, ha a vége jó.
Túlgondolt kabalafigura
Mintha az angol Lidl erre a receptre írt volna paródiát, ami az egész karácsonyi reklámfilmdömpingre ölti rá a nyelvét „szevasztok, mi megvagyunk, jöhetnek a vásárlók” üzenettel.
Talán hat, talán nem: a Lidl-vásárlók lehet, hogy érzékelik azt a túlburjánzó karácsonyi reklámdömpinget, amiből folyik a cukros-mézes golden syrup, és elegük van az egészből – és képesek azonosulni valami olyannal, ami az egészből viccet csinál.
„Soha nem akartunk karácsonyi kabalafigurát használni, de így alakult” – kezdi a narrátor, és tényleg: apa kimosta a Lidl-emblémás karácsonyi pulcsiját, összement, és végül ráhúzták a gyerek mackójára. A mackóval együtt mentek bevásárolni a Lidlbe, ahol felfedezték őket a vásárlók és a biztonsági őrök, és mindenki egy csapásra beleszeret a pulcsis Lidl Bear, a Kismackó figurájába.
Ez a maci most mi?
Ez már önmagában eléggé szirupos és nevetségesen valószínűtlen. De az, hogy a Kismackó reklámarc lesz, karácsonyisláger-előadó, és végül a fejébe szállt dicsőséggel és a posh gruppie-kkal lelécel a családból, az már több mint kreténség. És hogy a magánrepülőn miért lesz lelkiismeret-furdalása, végkép megfejtetlen marad.
Mindenesetre a vége jelenet alatti narráció mindent elmond a készítők hülyéskedéséről: „Nagy ölelés. Finom kaja. Üzenet kipipálva.” A szlogen se semmi („Nagy a minőségben, lidl az árban”) és a vége felirat adja a végső pofont a világnak: „Na ez az a karácsony, amiben hihetsz.”
Lehet, hogy az egész karácsonyi negédeskedést újra kéne gondolni?
(Borítókép: Watch ‘The Story of Lidl Bear' / YouTube)