Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Showbiz cikkek
Még mindig bajban a lemezipar
A harminchét kiadót magába foglaló MAHASZ legutóbb 2005. elején csökkentette a példányszámhatárt, akkor a hazai arany 15 000-ről 10 000-re ment le. Most 10 000 helyett már csak 7500-at kell eladni egy aranylemezért. "A döntésnek prózai oka van, borzasztó mértékben csökkenek a példányszámok" - mondta el az Indexnek Jeszenszky Zsolt, a MAHASZ képviselője. "Így korrekt az előadókkal szemben is, nem ők tehetnek róla, ne őket büntessük amiatt, hogy rosszkor születtek. Teljesítményük hiába nem marad el semmivel sem a 10-20-30 évvel ezelőtti zenészeké mögött, a piaci állapotok miatt ők már nem rakhatják tele a falukat aranylemezekkel. Ha nem csökkentenénk a számokat, lassan senkinek nem lenne egy aranylemeze sem itthon."
Jeszenszky elmondta, hogy nemcsak nálunk, minden országban hasonló a helyzet. Az itthoni döntést nem sokkal előzte meg a lengyel, a cseh és a francia csökkentés. Persze Magyarországon még mindig sokkal nehezebb eladni hanghordozókat, mint például Németországban, mert az eladások általában tükrözik az ország gazdasági helyzetét.
A zenekar csak 8-20 százalékot kap
A MAHASZ képviselője szerint az illegális másolások, letöltések, a fájlcserélés okolhatók a kevés eladott lemezért. A nagyobb fogyás érdekében a hanghordozók árát is csökkentették a kiadók, de az árak egy ideje már olyan minimumon vannak, ami alatt egyszerűen már nem lenne az a példányszám, ami nyereségessé tenné az előállítást. "Egy CD kiadói átadási ára ma olyan 2000 forint környékén van, a nagy- és kiskereskedelmi árrés, valamint a közterhek (ÁFA, kulturális járulék) után így alakul ki a kábé 4-5 ezer forintos bolti ár" - tájékoztatott Jeszenszky.
Ebből magának az előadónak viszonylag kevés jut, Jeszenszky szerint 8-20 százalék közt van az úgynevezett royalty. A százalék függ az előadó ismertségétől, illetve hogy mennyi munkája van még a lemezcégnek a hozzá eljuttatott hanganyaggal. "Aki kész mastert ad le, annak akár húsz százalék feletti is lehet a royaltyja" - tette hozzá.
|
Az idő ketyeg, a Groovehouse-CD alig fogy
A közelmúltban arany- illetve platinalemezzel jutalmazottak közül a Tankcsapdát, a Noxot, a Groovehouse-ot tudta említeni hirtelen Jeszenszky, külön kiemelte Rúzsa Magdi tripla platináját. Külföldiek közül pedig például Robbie Williamset és a Pussycat Dollst vették legtöbben. A külföldi példányszámhatárok jóval alacsonyabbak, Jeszenszky szerint itthon rettentő nehéz külföldi lemezt eladni. A jövő a digitális felhasználás felé mutat, de még ki kell dolgozni azt a végleges üzleti koncepciót, ahol helyreáll az alkotók és a felhasználók érdekeinek egyensúlya: az emberek fizessenek a letöltött zenékért, és ebből a kiadónak és a zenésznek is jusson - vonta le a végkövetkeztetést Jeszenszky, aki szerint "az idő nagyon ketyeg".
Az aranylemez presztízse is csökken
A másik oldalról a nemrég platinastátuszt elért Tankcsapda énekesét kérdeztük, őt hogyan érinti a MAHASZ intézkedése. "Már amikor tavaly levitték az aranylemez határát 10 000-re, akkor azt mondtam, megette a fene az egész aranylemezesdit" - mondta el az Indexnek Lukács Laci. "Most kis túlzással élve boldog-boldogtalan aranylemezes lesz. Régen ennek volt presztizse, pár együttesnek volt csak, de az jelentett valamit. Ilyen kis példányszámmal az egész értelmét veszíti. Szerintem akkor inkább kapjon csak évente négy előadó, de annak maradjon nívója."
Az emberek pedig nem szarevők
Lukács szerint a multicégeknek (a kiadóknak) meg pont az jelenti a presztízst, ha minél több aranylemezt tudhatnak magukénak, de nem feltétlenül a csökkentés a megoldás. "A MAHASZ által folyton hangoztatott eladási visszaesést nem még több aranylemezzel kéne megfékezni. Inkább azt kéne megvizsgálni, hogy milyen minőségű anyagokat adnak ki. Nagyon kevés az igényes zene a magyar piacon. Megpróbálják a sok szart rásózni az emberekre, de az emberek nem hülyék, nem akarják a szart megvenni" - mondta el véleményét az énekes.
Lukács úgy véli, a Tankcspada szerencsés helyzetben van, mert rajongói lojálisak, megveszik a boltban a CD-t. "A legutóbbiból, a Mindenki vár valamit címűből eddig közel 20 000 fogyott el. Vajon miért?!" Hozzátette, hogy számára egyébként sem ezek a számok fontosak, hanem zenészként azt tartja elsődlegesnek, hogy hány emberrel tud a zenéjén keresztül "interkommunikálni". Mert szerinte ha ez működik, akkor minden más is működik.