Megszűnik a legismertebb brit szatírikus lap

2002.05.30. 11:22
Több mint 160 évi szurkálódás után, hosszas haldoklás végén szerdán hivatalosan is kimúlt a brit politikai szatíra fő intézménye, a Punch magazin, amelynek piaca gyakorlatilag nullára olvadt az elmúlt években.
A kéthetenként kiadott lap az utolsó időkben alig 6 ezer példányban fogyott; fénykorában, a negyvenes években átlagosan 175 ezret adtak el minden egyes lapszámból.

A tulajdonos, Mohamed el-Fajed, aki a világhírű londoni Harrods luxusáruházat is birtokolja, szerda esti közleményében bejelentette, hogy a lapszámoként 40 ezer font veszteséget termelő magazint nem finanszírozza tovább. Fajed elismerte, hogy a Punch nemzeti intézmény volt Nagy-Britanniában, s közölte, hogy nehéz pénzeket áldozott a lap életben tartására, de "egy üzletembernek időnként a szíve helyett az eszére kell hallgatnia".

Since 1841

A 12 teljes munkaidős alkalmazott közül nyolcat szélnek eresztenek, a többiek a lap továbbra is élő internetes kiadását gondozzák - írta a Reuters.

A Punch először 1841. július 17-én jelent meg. Alapítói, Ebenezer Landells és Henry Mayhew a francia Charivari napilapról mintázták magazinjukat. A brit lap 1992-ben már a tönk szélén volt; Fajed mentette meg, aki a Harrodsban rendezett fényes partin indította újra az újságot.

A Private Eye az új ász

A tulajdonos nevében kiadott szerdai búcsúközlemény szerint a Punchra jellemző, kifinomult politikai szatíra piaca mára elenyészett; most a nyers stílusnak van itt az ideje, amit "a Private Eye nagyon ügyesen művel ... itt mi nem találtuk meg a helyünket".

A Private Eye magazin, a Punch fő vetélytársa tavaly átlagosan csaknem 190 ezer példányban jelent meg lapszámonként.