Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Álmában csönget egy picit

2000.08.01. 21:12
Amikor Demszky Gábor főpolgármester befékezte a kilencvenéves GANZ-gyárbeli villamost, és az Index riportere kajakra lekoccolta a Millennium Kormánybiztosi Hivatal vezetőjét, szóval abban a pillanatban a közlekedésetika legfontosabb tétele dőlt meg. Senki sem anyázott kendőzetlen. Az illusztris vendégek bájosan mosolyogtak egymásra, és a kényelmetlenségek túlélése mellett arra koncentráltak, hogy szívügyüknek tekintsék a századik születésnapját ünneplő Budapest-Pestszentlőrinc villamosjáratot. Az ötvenest, ahogy mostanában a kispesti szlengszótár aposztrofálja ezt a konstans járműipari csodagépet.

A villamos az ,,erő és dinamizmus" jelképe..
A Határ úti megállóban mintegy harmincan vártak arra, hogy a jubileum jegyében újra elinduljon a kilencvenéves villamos. Kiegészítő programként azonban végighallgatták Demszky Gábor főpolgármester beszédét, amelyben a polgármester az ,,erő és dinamizmus" jelképének nevezte a villamost, és ennek a Majakovszkij stílű hasonlatnak az érvényességét még akkor sem lehetne kétségbe vonni, ha mostanában Demszky inkább metróban utazik, mint villamoson. Egyébként nem volt olyan mondat, amely ne érintette volna a négyes metró témáját, de a lelkes közönség, mindvégig tapssal jutalmazta a polgármester földalatti elkötelezettségét.

90 évesen is működik
Száz évvel ezelőtt adták át a forgalomnak a Budapest-Szentlőrinci helyi érdekű Villamos Vasutat, amely abban a korban legalább akkora csodának számított, mint manapság egy hibátlan Concorde. Az a villamos azonban, amely a vendégeket a pestszentlőrinci polgármesteri hivatal elé szállította, kicsit fiatalabb volt, mint az alatta futó sínpálya, lévén 1911-ben született a GANZ Művek egyik vasipari szekciójában. Az addigiaktól eltérően ,,csúszósarus lant áramszedőkkel álltak forgalomba, így a felsővezeték felfüggesztési pontjainál nem kellett a görgős áramszedőkhöz alkalmazkodó kivitelt biztosítani." Így hangzik a ,,dróton avel a petró" szabatos megfogalmazásban, és tegyük hozzá, hogy a mondat azt a kiadványt dicséri, amelyet az ünnepség átélt élménye mellé biztosított a Budapesti Közlekedési Vállalat.

A villamos képe és haladása

A megnyitott városi vasútvonal akkoriban a hatodik volt az országban, hiszen Pozsony, Újpest, Szabadka, és Budafok lakosai már régebb óta hagyományozták át a bliccelés mozdulatsorait. A villamos kényelmesebbé tette az ittlakók életét, és elévülhetetlen szolgálatot tett a proletariátus mobilizálásában. A korabeli lapok egyértelmű lelkesedéssel fogadták a villamos elindulását, bár nem volt új keletű a dolog, hiszen ugyanezen a sínpályán már működött egy főként szállítási profilú vasútjárat. Azonban villamos kellet a népnek, és meg is kapták

Pestszentlőrinc polgármestere a villamos városképi jelentőségét úgy fogalmazta meg, hogy ,,Szentlőrinc hangulatába nagyszerűen beleillik a villamos képe és a villamos haladása", A mondat lírikus hatását Demszky azzal a materiális megjegyzéssel tompította, hogy a közlekedés mindig követi a város fejlettségét.

Jól kell tudni fékezni

,,elég rázós az ügy"
Ebben a szellemben vágott neki a vendéghad az Üllői útnak, amely köztudottan az ötvenes nyomvonala, és a fülkében összesűrűsödött közlekedési szakember gárda megelégedettséggel nyugtázta, hogy a felújított és a mostani villamosok között nincs számottevő különbség. Az Index riportere Garbók Imrétől, egykori villamosvezetőtől, a BKV műszaki vezetőjétől aziránt érdeklődött, hogy milyen képességekkel kell rendelkeznie egy jó villamosvezetőnek. - Jól kell tudni vezetni meg fékezni.

Ez utóbbi mondatrész a következő kapaszkodós pillanatban realitássá vált, amit Ráday Mihály fő városvédő ,,elég rázós az ügy" komikai elemmel illusztrált. Ekkor azonban még senki sem sejtette, hogy Demszky Gábor settenkedett a villamos kormányához, és átvette a gép fölötti uralmat. - Hopp, nem baj! Megvárjuk a következő jelzést - összegezte Garbók Imre a vezető kezdeti bizonytalanságát, aztán mégis megmozdult a villamos, és mint a kés a vajban szaladt át a liptáktelepi Űllői úton meglepetést, és pillanatnyi tanácstalanságot okozva a megállókban várakozóknak.

Elefántsofőr

- Milyen villamost vezetni?- érdeklődött az Index a főpolgármestertől, aki ingujjra vetkőzve mérte be a közlekedésbiztonsági távolságokat. - Nehéz, mert hatalmas tömeg, amelyet nehéz irányítani. Olyan mintha az ember elefántot vezetne. Demszkynek egyébként van hivatásos jogosítványa, bár ellentétben egy-két rajongói információval a papír jogköre nem terjed ki a villamos vezetésére.

néhányszor a forgalomba is kiengedik a nosztalgiajáratot
A Budapesti Közlekedési Vállalat a millennium tiszteletére újította fel a villamost, amit a Magyar Millennium Kormánybiztosi Hivatala is támogatott. Kováts Flórián két lábrataposás közben elmondta, hogy körübelül tizenötmillió forinttal támogatták a restaurációs projektet. Az ötlet úgy tűnik bevált, hiszen határidőre, a hajszálpontos évfordulóra teljes egészében befejezték a felújítást. Vitéz Ágnes a BKV kommunikációs igazgatónője lapunk kérdésére elmondta, hogy elképzelhető, hogy néhányszor a forgalomba is kiengedik a villamost, de egyelőre, valamely remiz ad otthont a sárga csilingelőnek.

Villamos a reggeli fényben

Az elmúlt időszakban 17 és fél millióval több felszállást regisztráltak a BKV szakemberei, és ez a szám valószínűleg növekedni fog, ha megépül a négyes metró. Meglepetésre ez utóbbi megjegyzés a főpolgármestertől származik, aki elmondta, hogy már a nagykörúti villamosokra is kiírták a tendert, amely jövő évre már eredményt is hozhat. Addig azonban marad nosztalgia, valamint a remény, hogy a fővárosnak kábé olyan színesek lesznek a közlekedési lehetőségei, mint a szentlőrinci polgármester ajándékfestménye, amelyet Demszky Gábornak nyújtott át, és amelynek Pócsai András festőművész a ,,Villa a reggeli fényben" címet adta.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?