Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMoby majdnem rock and roll
További Fesztivál cikkek
Aktuális
Kraftwerk, Moby, Röyksopp, Carl Cox
Richard Melville Hall tulajdonképpen megelégedhetett volna azzal, hogy közepesen híres house dj, aki New York-i klubokban bólogat és emelteti magasba a kezeket. Sőt még az se lett volna rossz tőle, ha néha-néha feldolgoz egy-egy ismertebb dallamot, teszem azt a Twin Peaks főcímdalát, és emellett olyan előadok számait keveri újból iparos munkában mint a B-52's vagy Michael Jackson. Akkor is fellépett volna valószínűleg a Balaton Soundon, és a zenei újságírók egész interjúkat építhettek volna fel arra a kis színes bulvárinformációra, miszerint a Moby Dick szerzőjének távoli leszármazottja.
De Mobynak ez nem volt elég, ezért 1999-ben megjelentette a Play című albumot, ami az unalomig ismert adatok szerint 10 millió példányban kelt el világszerte, ráadásul a lemez minden egyes dalának jogait megvették különböző reklámfilmek kísérőzenéjének. A gospellel és amerikai népzenei elemekkel vegyített, erősen poppá lágyított house himnuszait nem lehet se gyűlölni se imádni: hiszen mekkora hülye már, aki csakis azért tartja használhatatlannak az Ipodot, mert mindenkinek olyan van, és milyen korlátolt, aki a Big Macet gondolja a gasztronómia csúcsának.
Moby egy nagy színesen villódzó Coca-Cola neon lett a Times Square-en, néha jó felnézni és bámulni kicsit, akár szájtátva, de aztán irány a többi látványosság.
A Balaton Soundon viszont bebizonyította, hogy azért ennél ő jóval több, nem csak zenész, hanem elektronikus zenéhez képest meglepő, de előadóművész is. Persze a Balaton Sound nagy bakelitpakolgatása, potihúzogatása és sávtekergetése közben kicsit furcsa az élő zene varázsáról beszélni, meg a dübörgő basszusok úgyis elnyomnák az okfejtést, de akkor is jó volt látni a kopasz Richard Melville Hallt azon a színpadon, ahol pár nappal korábban a Kraftwerk egyenes háttal, merev arccal állt a szintik és monitorok előtt, hogy taktusról taktusra ugyanazt a haknit játsszák el, mint évek óta mindenütt. Közben meg lehet, hogy csak benyomták a play-gombot és kifejezéstelen tekintettel pasziánszoztak a laptopon.
Két énekesnő, dobos, egy női gitáros és elektronikus hegedűvel a kézben segget rázó háttérlányok, középen meg a gitározó, doboló, kongázó, éneklő és üvöltő Moby, aki a nagy klasszikusok és az új Wait for me album számai közt nem felejtette soha elmondani, hogy „thankyouthankyouthankyouthankyou". Nem mondanám, hogy felgyújtotta a színpadot, de legalább kommunikált a közönséggel, rohangált és zenélt, vagyis pont úgy nézett ki, mintha élne. Ezért minimum azt megbocsáthatjuk neki, hogy nem lehet úgy bemenni egy üzletközpontba, hogy ne éppen a Find My Baby szóljon. Persze csak diszkréten, az állmennyezetbe rejtett hangszórókból.
Persze kicsit suták voltak az átvezető mondatok, az albumokhoz képest néha keményre sikerült a hangszerelés, és a Tennessee viszkivel öblögetett hangú idős néger helyett egy feka Soma Mama Gésa énekelte a refréneket, de a koncert mégis működött: például soha nem gondoltam, hogy a Natural Blues képes megmozgatna egyszerre többtízezer embert. Mintha valaki azt bizonygatná, hogy Vangelisre lehet a legjobbat pogózni.
Moby liftzene, de olyan, hogy ha bezáródik az ajtó, és megnyomod a nyolcadik emelet gombját, akkor megcsap az ellenszél. Csak azt a béna, élettelen lezárást nem lehet megbocsátani a vegan előadóművésznek, mert hát pont úgy fejeztték be, mint ahogy délután ötkor mindenki hazamegy egy multi hr-osztályán: a kivilágított térben kicsit ténferegtek, valaki még belekortyolt az ásványvizes palackba, aztán elindultak haza. Az utolsó meg leoltotta a villanyt.
Rovataink a Facebookon