Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMManapság az emberek rohadtul nyámnyilák - Machine Head-interjú Robb Flynn-nel
Csütörtökön lépett fel a székesfehérvári Fezen fesztiválon a Machine Head, amiről leírtuk, hogy a zenekarfőnök úgy uralta a színpadot, ahogy egy ilyen kvalitású metálzenekarnál illik. Vele, azaz Robb Flynn-nel, a csapat turnébuszában beszélgettünk pár órával a koncert előtt.
Emlékszel az előző magyarországi koncertetekre? Kíváncsi vagyok, tudod-e miért kérdezem.
Húha, fesztivál volt, ennyire nem volt meleg, mint most, és volt egy kurva nagy kivetítő, amit akkor használtunk először. Teljesen beleszerettünk, annyira jól nézett ki. Jó úton járok?
Eddig igen.
Azt a magyar srácot pedig, aki a vetítést összerakta, elvittük utána Norvégiába, ha jól emlékszem. Nagyon tetszett, amit csinált, baromi jól mutatott, elégedettek voltunk vele, tök jó arc. Na, jól válaszoltam?
Teljesen, szóval át is térhetünk aktuálisabb témákra. A legutolsó, Unto The Locust lemezeteken is te vagy a producer. El tudod képzelni, hogy később akár más zenekaroknak is producerkedj?
Szerintem igen, a srácoknak tetszik, amit csináltam, nekem is tetszik, a rajongóknak is tetszik, úgyhogy miért is ne. Nem mondom, nagyon sok munka van vele, ezért nincs is mindig kedvem csinálni, de ha azt mondják jó vagyok benne, márpedig a többiek azt mondják, akkor meg csinálom. Egyébként el tudom képzelni magam, hogy másokkal is dolgozom, én lennék a csapatkapitány, kipróbálhatnék egy csomó szarságot zeneileg, szóval tök jó lehet.
Nem érezted, hogy nagy lenne rajtad a nyomás amiatt, hogy a saját zenekarodról van szó?
Annyira nem, kezdek hozzászokni ehhez egyébként. Mármint, ha szidnak, akkor engem szidnak.
Prágában vettétek fel a Darkness Within videoklipjét, ami annyira friss, hogy a napokban jelent meg. Kinek az ötlete volt Prága?
Természetesen az enyém, én írtam a forgatókönyvet is. Imádom Prágát, annyira szép európai város. 1994-ben voltam ott elször a Slayer-turné alatt, és teljesen beleszerettem. Emlékszem mindenkinek azt meséltem, hogy ez a legjobb hely a világon, sosem láttam még ehhez foghatót. Szerencsések vagytok ti európaiak, hogy ilyen gyönyörű helyen élhettek. Prágában az építészet fogott meg elsőre, a híd, a templomok. Azóta persze láttam, hogy ez az építészeti stílus máshol is jellemző Európában, de valahogy Prága maradt meg bennem. Szerintem azért, mert abban az időben volt valami nagyon sötét kisugárzása. Akkortájt élte ott a fénykorát a heroin, és minden tele volt drogosokkal. Az abszint külön ága, a cseh abszint is innen származik, amit persze ki is próbáltunk, amitől az egész látogatás annyira furcsa, bizarr lett, hogy azóta is élénken él az emlékzetemben. Ez a kettősség, a megmagyarázhatatlan sötét hangulat, és azok a gyönyörű gótikus épületek annyira lenyűgöztek, hogy már akkor ott, sétálgatás közben is azt ismételgettem, hogy baszki, egyszer csináljunk itt egy videoklippet.
Aztán akármikor később mentünk oda koncertezni, akkor is azt hajtogattam, hogy kéne itt egy klippet csinálni. Majd eljött a nap, amikor a kiadónk, a Roadrunner mondta, hogy srácok kéne egy videó, itt a pénz, van valami ötlet? Én meg mondtam, hogy hülyék vagytok, meg is van a világ legjobb klipjének a forgatókönyve a fejemben, megyünk Prágába. Megírtam a forgatókönyvet annyira elbaszottra, amennyire csak lehet, olyanra hogy az MTV tutira nem játsza le soha, bár ezt le is szartuk. Mutattam a zenekarnak, imádták, mutattam a kiadónak, és a legnagyobb meglepetésemre rábólintottak. Bár mondták, hogy azt ugye tudom, hogy ezt soha a büdös életben semmilyen tévéadó nem fogja lejátszani, de még lehet, hogy a videomegosztókon is korhatáros lesz? Mondtam nekik, hogy jólvan akkor, pont ez volt a célom, hogy valami nagyon extrémet hozzak össze, de azt mondták rendben van. Mindig is tiszteltem és csodáltam az olyan zenekarokat, mint például a Rammstein, akiknek a klipjei nagyon provokatívak, mégis több millióan látják csak a videomegosztókon. Az MTV segítségével sem jut el több emberhez, sőt. Az MTV már nem is játszik metál- vagy rockvideót.
Mostanában egyáltalán zenei videót se sokat.
Ugye? Ki a faszom viszi oda egyáltalán a videóját, és könyörög nekik hogy játszák le? Nem is értem. Ott a Youtube, és nem kell többé az idióta MTV-s szabályokhoz alkalmazkodni, átnyálazni a hülyeségeiket, hogy mit lehet és mit nem, miről énekelhetsz és miről nem. Most szabad kezed van, végre azt csinálhatod, amit akarsz, és ez baromi jó. Ha én kitalálom ezt az elbaszott videót, mert nekem ez tetszik, és szerintem ez a művészet, nem pedig pózolni drága autók előtt, akkor most már megtehetjük, mert senki sem szól bele. Ebben minden benne van, ami a szabályzatok szerint a zenei csatornáknál nem lehetne. Sötét, véres, erőszakos, szomorú és nagyon ütős.
Ha már Prágánál és a cseheknél járunk, mint szólsz a Randy Blythe Lamb Of God-énekes ügyéhez?
Előző nap, hogy letartóztatták, még együtt buliztunk Randyvel, úgy volt, hogy az egész fesztiválszezont együtt csináljuk végig. Te is tudod, hogy ártatlan, ez nem kérdés. Persze tragédia, ami történt, hogy egy srác meghalt miután... és itt jön a kérdés, hogy mitől? Senki sem tudja. Hány ember hal meg egyik percről a másikra a világon, csak mert elpattan egy ér az agyában, vagy bármi történik? Sétálgatsz az utcán, elpattan egy ér az agyadban, mire a földre érsz, már halott vagy. Ez sajnos egy mindennapos történet. Hogy ez történt-e azzal a sráccal, azt nem tudhatom, egy dolgot tudok, hogy nem attól halt meg, hogy Randy lelökte a színpadról. Az nagyon felháborít, hogy az USA kormánya leszarja az egészet. Ha nem egy metálzenészről lenne szó, hanem egy pop- vagy rapzenészről, akkor már ott tobzódnának, hogy kihozzák.
Pedig gyűjtenek aláírást is a zenésztársak is, és eljuttatták a kormányhoz, ha jól tudom.
Igen, de azt is leszarják, és ez hatalmas szégyen, hogy ennyire nem védi meg az ország az állampolgárait, és ennyire nem számíthatsz segítségre. Remélem minél hamarabb kiszabadul, mert ártatlan. (Blythe-ot az interjú óta kiengedték a börtönből, szabadlábon védekezhet. – a szerk.) Nézd, el sem tudom mondani én hány embert löktem le a színpadról a karrierem alatt. Volt akit leütöttem, volt akit lerúgtam, volt akit a gitárral löktem le, volt hogy beugrottam a színpadról, és megütöttem valakit. Dimebag halála után azt vallottuk, hogy amennyiben felmászol a színpadra, ez történik veled. Nem lehet már bízni senkiben, hiszen valaki felment a színpadra egy fegyverrel, és gyilkolt. Minden jogom megvan megvédeni magamat, ha én úgy érzem, hogy nem akarom, hogy az a csávó a színpadon legyen, mert nem bízom benne, nem ismerem, akkor lelököm onnan. Egyébként sincs ott semmi keresnivalója.
Sokszor kellett így megvédened magad?
Tudod milyen sok színpadi sérülésem van? Manapság az emberek rohadtul nyámnyilák. Amikor én elkezdtem thrash-koncertekre járni, nem volt biztonsági ember, nem volt kordon. Ha annyira hülye voltál, hogy kirobbantottál egy bunyót, akkor megoldottad magadnak, lemeccseltétek és kész. Volt úgy, hogy törött orral mentem haza, kiugrott a vállam, vagy eltörtek bordáim, de szerinted hányszor sírtam a szobámban, hogy júj, most fogom magam és beperelem ezt a szemét zenekart, mert bibis lett a lábam?! Mi abban az időben kurvára büszkék voltunk ezekre a sérülésekre, olyan volt, mint valami kitüntetés a katonáknál. És ott vagánykotunk egymásnak, hogy Slayeren eltörtem a bordám, mekkora buli volt. Egyébként tényleg eltörtem Slayeren a bordám, de nem rinyáltam, hogy na akkor beperelem őket, mert nem mondták, hogy ez is előfordulhat.
Nem is igazi egy metál- főleg egy hardcore-koncert stage dive nélkül.
Persze, de az amerikaiak annyira hülyék. Képzeld el, most vettem nemrég egy kurva nagy hűtőt, amire rá van írva, hogy ne emeld fel egyedül. Az a hűtő kurvára nagyobb nálam, de volt egy csávó, aki annyira gyökér volt, hogy egyedül akart a hátára venni egy ilyet, és hogyhogynem, majdnem agyoncsapta, ki is purcant a háta. Na ez a gyökér nálunk beperelhette a hűtőgyártót, és meg is nyerte a pert, ezért rá van írva a hűtőre, hogy ne emeld fel egyedül, minimum három ember kell hozzá. Kurvára kiakasztó az emberi hülyeség, de az meg még kiakasztóbb, ha támogatják is az idiótát a hülyeségben.
Visszatérve a koncertekre, tény, hogy sokkal biztonságosabb hogy van security, de az emberi hülyeség ellen semmi és senki nem véd meg, és sajnos nálunk előszeretettel adja a lovat az idióták alá a törvényalkotás és a jog.
Játszotok a Mayhem metálhajó fesztiválon. Gondoltad volna valaha, hogy óceánjárós zenész leszel?
Kurva vicces lesz az a túra. Ott lesz a Lamb of God, az Anthrax, a Suicide Silence meg egy csomó haverunk, elmegyünk a Bahamákra, és négy napig be leszünk baszva. Remélem feltankolnak annyi piával, hogy ne fogyjon ki az óceán közepén. Két koncertet játszunk a négy nap alatt, azt azért ki lehet bírni, a fennmaradó időben meg iszunk, talán úszkálunk, meg mit tudom én, mit lehet csinálni egy ilyen hajón. Mit lehet csinálni egy ilyen hajón?
Nem tudom, én csak a romatikus sorozatokban láttam ilyet, meg a Titanicban, és ezek alapján valóban az ivás tünik a legszórakoztatóbbnak.
Ja, tényleg, a béna sorozatokban szoktak összejönni ilyeneken középkorú emberek. Akkor iszunk. Figyelj, olyan hülye helyeken léptem már fel, végre az óceánjáró is ki lesz pipálva.
Milyen helyeken léptél fel?
Léptem már fel sztriptíz klubban, keresztény ifjúsági központban, közösségi parkokban, emberek kertjében, sőt, a legelső Machine Head-koncert a roadunk nappalijában volt. Hetvenöten voltak rajta.
Hetvenöten egy nappaliban? Az jó zsúfolt lehetett.
Azt te csak hiszed! Ahol mi zenéltünk, ott nem voltak sokan, viszont a szobákban, ahova nem annyira lehetett behallani a zajongásunkat, na ott sokan voltak. Szóval egy óceánjáró luxushajó? Mi az nekem!
Rovataink a Facebookon