Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMAzt hittem, elkéstem - Interjú Henrik Schwarz-cal
További Fesztivál cikkek
Aktuális
Július 11-től - négy napon át - hetedszerre is Zamárdi szabadstrandja ad otthont a Balaton Sound fesztiválnak. Bár a fesztivál még egész újnak számít a Sziget Szervezőiroda repertoárjában, de kétségtelen, hogy méltó követője idősebb - Volt, Sziget, Félsziget - testvéreinek, sőt már élete első évében fergeteges sikert aratott, nem hagyva kétséget egyetlen igazi bulira éhes hazai vagy külföldi látogatónak, hogy nyáron erre a néhány napra Zamárdiban a helye! A nagy nevek közül fellép a fesztiválon Calvin Harris, Armin Van Buuren, a Prodigy, a Wu-Tang Clan, vagy például a Justice. Jön a világ egyik legkeresettebb DJ-producere, Avicii, itt lesz Afrojack, az ikonikus holland DJ, Fedde Le Grand és sokan mások. Európa legjobb közepes méretű fesztiválja iránt még az eddiginél is nagyobb az érdeklődés - állítják a szervezők. A Zamárdi szabadstrandján megrendezett esemény először nyitja meg kapuit a vízi közlekedés előtt, ennek köszönhetően mindenki átélheti az amerikai yachtokon rendezett partik hangulatát vadonatúj kiadásban, a Balatonon. A vízparton csaknem kézilabda-pálya nagyságú stég-komplexum várja napközben azokat, akik partihangulatban szeretnének napfürdőzni. A vitorlással érkezőket nonstop vízi személyszállítással és vízparti bejárattal támogatja a rendezvény, így a saját hajóval érkezők a nap bármely szakában bejuthatnak a rendezvény területére. Jegyárak: Balaton Sound Napijegy: 15 000 Ft VIP napijegy: 30 000 Ft Balaton Sound Bérlet - elfogyott!
Németország elsősorban a techno melegágya, de szerencsére kiemelkedő house-producerekből is van ott elég. A műfajt a mélyebb, letisztultabb oldaláról közelítő, és a house-t leginkább a dzsesszel összeboronáló Henrik Schwarz-cal beszélgettünk többek között zeneelméletről, gyökerekről, az utánpótlásról és a jövőről.
Pár pillanattal ezelőtt körbenéztél a színpadon. Mik az első benyomásaid a közönségről és a hangulatról?
Igen, voltam kint, eddig minden nagyon jónak tűnik.
Ha választanod kéne a kedvenc műfajod, a house és a dzsessz között, melyikre tennéd inkább a voksod?
Ezek a meghatározások csupán nevek számomra, nem igazán vagyok kategorizálás híve, szóval ebben a kérdésben nem tudnék dönteni.
Ha már dzsessz, hogyan kerültél kapcsolatba a stílussal? Mikor kezdődött az egész?
Igazából akkor kezdtem komolyabban belemerülni a zenébe, amikor megvettem az első lemezeimet - amik történetesen raplemezek voltak - még valamikor a 80-as években. Kíváncsi voltam, hogy ezek az előadók honnan szerzik be a hangmintáikat, amiket felhasználnak a munkáikban. Tulajdonképpen így jutottam el a jazz-megjelenésekig, nagyon érdekesnek találtam az egész világot, beleástam magam, és szépen lassan rábukkantam a saját mintáimra.
Hogy tudnád leírni a kapcsolatod a távol-keleti deep house egyik éllovasával, Kunijuki Takahasival? Már sokszor dolgoztatok együtt, stílust tekintve teljesen olyan, mintha a japán ikertestvéred lenne.
Nagyon bírom őt, már tíz éve ismerem, jövőre például tervezek is egy japán turnét. Vele akkor találkoztam, amikor először látogattam az országba. Nagyon kedves fickó és nagyszerű zenész is egyben, fantasztikus, hogy van valaki odaát, valahol messze, akit ennyire jól ismersz..
Tervezitek, hogy ismét új anyagokat jelentettek meg együtt?
Igen, természetesen. Amikor Japánban vagyok, gyakran beülünk a stúdióba és felveszünk együtt valamit, vagy simán csak úgy játszunk.
Pár évvel ezelőtt összeraktál egy egyedi kiegészítőt az Ableton nevű, népszerű zeneszerkesztp programhoz. Mi ez pontosan és hogyan működik?
Mivel sosem volt hangszerem, mindig arról álmodoztam, hogy van valami, ami előre megmondja a billentyűk helyes leütésének a sorrendjét a zongorán, bármilyen zeneelméleti háttértudás nélkül. Támadt egy ötletem, hogy a zeneelméletet számítógépes kódokba ültetem át, így amikor játszol a zongorán, felismeri, hogy éppen mi az, amit az adott darabból ki akarsz hozni, és szép dallamokat kreál belőle. A programozás mellett így volt lehetőségem komolyabban is zenét tanulni, tehát már valamivel többet tudok erről az oldalról is.
Próbáltál már más szoftvereket is, vagy kizárólag Abletont használsz?
Sokáig dolgoztam Cubase-zel, még mielőtt az Ableton elérhető lett volna, és a hangzása miatt ma is nagyon szeretem. De a Logic például teljesen kimaradt az életemből, azt nem nekem találták ki. De a választás igazából ízlés kérdése, teljesen egyéni döntés.
Mi a véleményed napjaink house-mozgalmáról Németországban? Vannak fiatal tehetségek, akikre érdemes odafigyelni?
Hogyne, több ezer van belőlük. Mindig azt mondom, hogy ajánlott kicsivel több hónapot, vagy akár évet is eltölteni a stúdióban, mielőtt úgy döntesz, hogy kiállsz a közönség elé. Én például nagyon későn kezdtem az egészet, de végül kedvezően alakultak a dolgok, sokáig azt hittem, lekéstem valamiről, de aztán kiderült, hogy nem ez a helyzet. Talán éppen ez az a tanács, amit adhatnék, semmit sem szabad elkapkodni, ha úgy érzed, valami különlegességgel tudsz előállni, előbb-utóbb úgyis sikerülni fog, és rád találnak.
Nem gondoltál arra, hogy DJ Sprinkles-szel dolgozzatok együtt? Remekül kiegészítenétek egymást, nagyon érdekes lenne hallani a végeredményt.
Kétségkívül ő is nagyszerű zenész, de nem találkozunk túl gyakran, párszor összefutunk Japánban, mivel ő most ott él. Egyelőre semmi sincs eltervezve, de sose lehet tudni.
Rovataink a Facebookon