További Belföld cikkek
- Egyre csak terjed a madárinfluenza, már nyolc vármegyében van jelen a kór
- Harminchat éve nem volt olyan hideg ebben az időszakban, mint az elmúlt három napban
- Egyre több házaspár végrendeletben tisztázza az özvegynek járó vagyont
- Magasabb teljesítményre kapcsolhat a gödi Samsung-gyár
- Egyetlen sugárterápiás gép sem működik a győri kórházban
A hatástanulmányt elsősorban közlekedési, településfejlesztési és zöldterületi szempontból vizsgáló észrevételek végső megállapításként a tervezett metróvonal előzetes hatástanulmányát elfogadhatatlannak tartják. Ennek oka, hogy a tanulmány egyes megállapításai, a környezetvédők szerint nincsenek egymással összhangban, több részletben nem aktualizáltak és gyakran félrevezető megállapításokat tartalmaznak.
A hatástanulmány közlekedéssel foglalkozó fejezetében a Levegő Munkacsoport alapvető hibának tartja, hogy a szerzők a 2010-es előrejelzéseknél nem számoltak olyan felszíni tömegközlekedési fejlesztésekkel, amelyek a 4-es metróra szánt költségkeretből, annak elmaradása esetén megvalósíthatóak lennének. Ilyenek például a 7-es buszcsalád, vagy több villamos pályájának korszerűsítése illetve az elővárosi vasúti közlekedés kialakítása.
,,A metró még több autót vonz a városba"
A szövetség munkatársai szerint az új metró a jelenleginél több autót vonzana a már eleve ,,beállt" városrészekbe: például a Móricz Zsigmond körtér vagy a Keleti pályaudvar környékére, ami eleve megkérdőjelezi a beruházás szükségességét.
Kritikával illetik ezen kívül a hatástanulmány ,,Tájvédelem" című fejezetének városi közparkokra vonatkozó részét, szerintük ugyanis jóval több fát kell majd kivágni az építkezésekkor, mint amennyit a tanulmány készítői ,,bevallottak". És e tekintetben félrevezetőnek tartják a nagyközönség számára készített Összefoglaló értékelést is, ahol egyáltalán nem térnek ki a városi zöldterületek súlyos károsodására. Emiatt megkérdőjelezik a tanulmány készítőinek azon megállapítását is, hogy a 4-es metró ,,közegészségügyi szempontból" feltétlenül kedvezőbb állapotot teremtene a fővárosban.
,,Lassítja a közlekedést"
|
A tanulmányt kritizálók hiányosnak tartják a szakmai fejezeteket is. A tanulmány szerintük nem tesz említést több, az építkezés által potenciálisan veszélyeztetett rosszabb állagú lakóházakat, műemlékeket vagy műemlék jellegű épületeket.
A környezetvédők érthetetlennek tartják, vajon miért kell a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út buszsávját megszüntetni a 4-es metró üzembe helyezése után, ez ugyanis nyílt beismerése annak, hogy a tömegközlekedést a föld alá kényszerítik, míg az autók számára ugyanannyi felszíni kapacitás marad.
A munkacsoport szerint a létesítmény szükségtelenségét támasztja alá a tanulmánynak azon megállapítása, hogy az építés első ütemében elkészülő szakasz a felszíni közlekedésben jelentős változásokat nem okoz, hiszen lényegében a felszíni tömegközlekedés csökkenése miatt mérséklődik a forgalmi terhelés is.
A Levegő Munkacsoport számára az elfogadhatatlannak tartott tanulmány alapján az derül ki, hogy a tervezett létesítmény megvalósítása a közeljövőben nem indokolt, ezért szükségesnek tartják, egy részletes környezetvédelmi hatásvizsgálat elkészítését is, és észrevételeiket elküldték a Közép- Dunavölgyi Környezetvédelmi Főfelügyelőséghez.