Bővülhet a kérdések köre a népszavazáson
A hatályos költségvetésről nem lehet népszavazáson dönteni, valamint a szakágazati törvényt nem helyettesítheti a költségvetési törvény, mondta ki az Ab egy tavalyi határozata. A testület döntésének az volt az oka, hogy a kormány ne használja ki a salátatörvényt népszavazás megakadályozására, így ma kizárólag bevételek és kiadások szerepelhetnek a költségvetésben, mondta el az Indexnek Lövétei István alkotmányjogász. A vizitdíj és a kórházi napidíj a bevételi oldalhoz tartoznak, akárcsak a többi adóforrás, a hatályos költségvetésben szereplő bevételi tételekről pedig nem dönthet népszavazás, tette hozzá Lövétei István.
Az alkotmányjogász példaként említette, hogy 2000-ben az akkori ellenzék, azaz a mostani kormánypártok, kifogásolták, hogy a kormány két évre fogadott el költségvetést. Azt kifogásolták, hogy a költségvetési vita nélkül gyakorlatilag fölöslegessé válnak a parlament ülései, a helyzetet az abszolutizmus nem működő parlamentjéhez hasonlították.
A költségvetésről szóló vita határozza meg az állam működését, ez a parlament legősibb feladata az ország működése, valamint a közvélemény szempontjából is. Így a mostani kormánypártok ragaszkodnak ahhoz, hogy évente fogadjanak el új költségvetést, emlékeztetett Lövétei István. Megemlítette, hogy például az Európai Unió hét évre fogad el költségvetést.
Egy névtelenséget kérő politikai szakértő szerint az OVB-nek visszautalt kérdések elbírálása és esetleges alkotmányossági megtámadása és elbírálása elhúzódhat, az Alkotmánybíróság által jóváhagyott 3 kérdésben viszont csak négy hónapig lehet aláírásokat gyűjteni, így a Fidesz könnyen kifuthat az időből.