Titkos kormánypropaganda senkinek

2008.01.11. 07:53
A mobiltelefonok mikrokapcsolóinak törésétől az adókig mindenben tájékozott lenne a lakosság, ha a 125 millió forintból készülő ingyenes reformlap eljutott volna a postaládákba. Az újságot kinyomtatták, de mi nem ismerünk olyat, aki kapott volna belőle.

Melyik újság az, amelyikben egyszerre van szó a részegen biciklizésről, a vizitdíjról, a feketegazdaságról és az öblítők okozta szénanátháról? A kérdésre nem fogja tudni a választ, hacsak ön véletlenül nem Gál J. Zoltán. A kormány reformjait reklámozó kiadvány ugyanis nem jutott túl a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) határain, ami tulajdonképpen bölcs döntés, hiszen így száz százalékos a siker. Az Új Magyarország - Tájékoztató a megújuló Magyarországért című reformpropaganda olvasói nemcsak maradéktalanul értik a huszonnyolc oldalas magazin minden sorát, de nyilván támogatják is a józan biciklizést és a nyugdíjreformot egyaránt.

A magunk részéről amúgy egyetértünk a gazdaság fehérítésével, a tüdőszűréssel, sőt, a lap azon kijelentésével is, miszerint "a digitális fényképezőgépek felbontása egyre növekszik." Egyedül az nem hagyott nyugodni minket, hogy miért kell a fenti információkat házon belül tartani, és nekünk miért szükséges megmozgatnunk magas szintű informátorainkat, hogy egyetlen példányt szerezhessünk az amúgy ingyenes lapból. Különösen azután, hogy a reformpropagandát 125 millió forintért kinyomtatták, ráadásul hárommillió példányban. Mivel fogy a magyar, és a családok száma néhány százezerrel a hárommillió alatt van, ez azt jelenti, hogy ideális esetben minden háztartásban értesülhetnének arról, hogy a "szénsavas üdítőitalok 9-12 százalék közötti mennyiségben hozzáadott cukrot tartalmaznak".

Információink szerint viszont a lapot gyakorlatilag nem terjesztették, csak néhány helyen került a postaládákba, a biztonság kedvéért például a II. kerületben, ahol a kiadványt szívügyének tekintő Gyurcsány Ferenc lakik.

Bonyodalmak voltak

Az Új Magyarország nyomtatására és terjesztésére a MEH közbeszerzést írt ki, amelyet a Magyar Hivatalos Közlönykiadó Kft. nyert meg. A kiadó sajtófőnöke, Gáspár Gabriella elmondta, hogy az egészért a nyomdájuk a felelős, őket kell megkérdeznünk.

Felkészültünk az ilyen ügyekben jellemző körbemutogatásra, de meglepetésünkre a lajosmizsei nyomda igazgatója, Burján Norbert néhány mondatban tisztázta a helyzetet. "Bonyodalmak voltak" - mondta. A terjesztéssel megbízott alvállalkozó, a HT Expressz Kft.-nek ugyanis pénzügyi problémái támadtak, sőt, talán tönkre is ment, így zavarok adódtak a terjesztésben.

Burján Norbert szerint a HT Expressz utódcége "próbálta rendbe hozni az ügyet", decemberben pótlólagos terjesztést végeztek, de ennek eredményességéről még nem tudott pontosabbat mondani.

A HT Expressz marketing igazgatója, Nyisalovits Péter érdekes módon mégsem a pótlólagos terjesztésekről számolt be, hanem a totális sikerről beszélt hosszasan. Elmondása szerint cégük elvégezte a munkát, szinte mindenhova eljuttatták a lapot. Problémáik csak a lakótelepeken voltak, mert ott nehezen jutottak be a postaládákhoz, a lakóparkokban a biztonsági őrök akadályozták a munkájukat, az "Edvi Illés utca pedig nagyon hosszú, meredek, és csak hat ház van rajta".

Az anyagi nehézségeiket firtató kérdésünkre elismerte, hogy voltak ilyenek, és ez lassította a folyamatot, de decemberre az ebből adódó hiányokat is pótolták.

Lehetséges, hogy szerkesztőségünk dolgozói és barátaik mind agresszív biztonsági őrökkel védett lakóparkokban élnek, vagy lakótelepeken, vagy ha ott sem, akkor az Edvi Illés utcában? - fogalmazódott meg bennünk a kérdés, úgyhogy feldobtuk a témát néhány levelezőlistára is. Kiderült, hogy Győrben, Törökbálinton, Szolnokon, Szegeden, Hódmezővásárhelyen és Budakalászon lakó ismerőseink sem kaptak a kiadványból.

Megkerestük a MEH marketingkommunikációs igazgatóját, Kirsch Zsuzsát, aki elmondta, a terjesztéssel ők is tapasztaltak problémákat, amelyet jeleztek szerződéses partnerük, a Magyar Hivatalos Közlönykiadó felé, és kérték a hiányosságok pótlását. A MEH a terjesztéssel kapcsolatos megnyugtató információkat egyébként a terjesztést végző HT Expressz belső kimutatásaira alapozta. Kirsch Zsuzsa pontos adatokat egyelőre nem tudott mondani, mert a friss felmérések még nem készültek el. Azt azonban kiemelte, hogy a terjesztést csak teljesítményarányosan fizetik ki. A nyomdaköltségről szóló számlát, amely közel százmillió forint (95 669 130 forint + áfa), azonban már elfogadták, mivel a nyomda elvégezte a munkát.

Kirsch Zsuzsa szerint a már kinyomtatott propagandalapok nem vesznek kárba, ha február elejéig kiszállítják azokat, mivel a következő szám csak akkor jelenik meg. Az új szám nyomtatását és a terjesztését ezúttal is a Magyar Hivatalos Közlönykiadó Kft. végzi majd.