További Külföld cikkek
- Biztonsági intézkedések mellett kezdődött meg a második félév a horvát iskolákban
- Ferenc pápa kinevezte az első nőt egy vatikáni hivatal élére
- Grönlandra utazik Donald Trump fia, miután az elnök bejelentette, hogy igényt tart a Zöldföldre
- Szijjártó Péter szerint Ukrajna ismét nehezebb helyzetbe hozta az európai gazdaságot
- Civilekre támadó férfit lőtt le a szerb rendőrség
Inkább a nagyoknak kedvez az új szavazati rendszer
A konvent ülésterme Forrás: európai konvent |
Más szakértők viszont rámutatnak, hogy a szavazati súlyok nem számítanak olyan sokat, mint első pillantásra gondolnánk, mert a Miniszterek Tanácsában, ahol a tagállamok a törvényekről döntenek, a gyakorlatban szinte soha nincsen szavazás. A döntéseket szinte mindig konszenzussal hozzák, formális szavazatszámlálásra soha nem kerül sor. Ez persze megváltozhat a tíz új tag csatlakozásával.
Nem lesz minden államnak állandó, teljes jogú tagja a Bizottságban
Szintén nemigen kedvez a kisebb államoknak, hogy 2009 után nem lesz minden országnak teljes, szavazati joggal rendelkező képviselője az Európai Bizottságban. A Bizottság az Unió végrehajtó szerve ("kormánya"), és kizárólagos törvényjavaslat-tételi joggal rendelkezik. Noha a végső döntéseket a tagállamok kormányai és az Európai Parlament hozzák, a törvényjavaslatok kidolgozásának egyedüli joga komoly politikai hatalommal ruházza fel a Bizottságot.
Ezért a Konventben a kis és közepes méretű államok az utolsó pillanatig tiltakoztak a reform ellen. Sokan - köztük Magyarország - édeskevésnek értékelik azt a végül elfogadott kompromisszumot, hogy a Bizottságban folyamatosan rotálódjanak a biztosok, időről-időre minden államnak "juttatva" egy szavazati jogú képviselőt.
Állandó elnök
Valéry Giscard D'Estaing Forrás: európai konvent |
"Az állandó elnök intézménye az Unió kormányközi jellegét erősíti, az intézményes egyensúlyt a nagy államok felé billenti. Bizonyos garanciákat beépítettek az alkotmányba, hogy az elnök hatáskörét korlátozzák, de egyelőre nem lehet tudni, hogy ezek működni fognak-e. Attól tartok, hogy minden jelentősen függ az első elnök személyiségétől, gyakorlatától - és ez nem túl szerencsés dolog" - mondja Giovanni Grevi, az Európai Politikai Központ nevű brüsszeli kutatóintézet szakértője.
Korlátozzák a nemzeti vétót - de eléggé?
Az elemzők nem túl pozitívak azt illetően sem, hogy az alkotmány meg fog-e felelni a legfontosabb próbatételnek, a bővítésnek. A tervezet tovább csökkenti a tagállamok függetlenségét azáltal, hogy újabb húsz területen eltörli a nemzeti vétót és tovább növeli a két államok feletti intézmény, az Európai Parlament és az Európai Bizottság hatalmát. A vétó 2007 után gyakorlatilag csak a közös kül- és biztonságpolitikánál, az adózásnál és az alkotmányos kérdéseknél marad fenn.
"szép lassan célba érünk" Forrás: európai konvent |
"A javasolt reformok nem erősítik meg számottevően az Uniót, ami a bővítéssel éppenséggel meg is gyengülhet. Az intézményes átalakítások elejét veszik a további politikai integrációnak. A szavazati reformok nem elégségesek, mert egy sor érzékeny kérdésben még mindig minden egyes állam egyetértésére szükség lesz. Összességében a végeredmény nem elég merész" - mondja Giovanni Grevi.
Még nincs vége
Az alkotmányos reform egyébként nem lefutott. Noha a Konvent munkája a múlt héten véget ért, az uniós alaptörvény tervezetén még rágódnak egy sort a tagállamok kormányai az idén ősszel kezdődő kormányközi konferencián. Az elégedetlen tagállamok nagy száma azt jelenti, hogy azok az államok, amelyek úgy érzik, rosszul jártak a Konventtel, ott megpróbálják majd újratárgyalni a számukra kedvezőtlen döntéseket. A lengyel kormányküldött például már a múlt pénteki Konvent-záró pezsgőzésen azt mondta az Index emberének, hogy Varsó nem fogja hagyni a szavazati rendszer átalakítását. A magyar és brit kormányküldöttek pedig diplomatikusan csak annyit mondtak az alkotmányos tervezetre, hogy az "kiváló kiindulópont a kormányközi konferencia számára".