CímlaponA rovat hírei |
Káosz és készületlenség AthénbanHatalmas a lemaradás száz nappal a megnyitó előtt2004. 05. 05., 11:05 | Frissítve: 2004. május 06., csütörtök 16:58
Száz nappal az olimpia kezdete előtt lesújtó állapotok uralkodnak Athénban: a megnyitó helyszínéül szolgáló stadion tetejét még nem sikerült a helyére tolni, de gondok vannak a maratoni útvonal felújításával is. A görög fővárosban minden elképzelhető helyen építkeznek, de így is lehet, hogy nem készül el a repülőtérre vezető gyorsvasút. Athén az 1996-os aranyolimpia rendezési jogát azért nem nyerte el, mert a NOB félt, hogy a játékokat szülőhazájában csúfolják meg - a görögök bizakodnak, de erre most is meg van az esély. Az Index a helyszínen járt és sikerült megtalálnunk a rést a sokat hangoztatott biztonságon is.
A sofőr kinyúl autója ablakán és feje fölött, egy laza mozdulattal elhajítja a kezében lévő szemetet. Ez a jelenet Athén belvárosában, a délutáni csúcsforgalom kellős közepén játszódott le. A kocsisor egyik oldalán a felbontott útba, néhány méterre tőle pedig az épülőben lévő nagyberuházásba, a városközpontot a tengerparttal összekötő villamosvonalba botlik a járókelő.
A NOB már biztosítást is kötött az olimpia elmaradására "Elvesztegettük az időt, ez már biztos. Senki sem értette meg, miről is szólnak valójában a játékok" - mondja Fanny Palli-Pretalia, az olimpiai munkálatokért felelős miniszter. A szervezőbizottság (ATHOC) elnöke, Gianna Angelopulosz-Diaszkalaki azt hangoztatja, hogy "egyetlen percet" sem hagyhatnak elveszni. Ezt ugyanis már megtették a görögök: a rendezés 1997-es elnyerése után három évig szinte semmi sem történt Athénban. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) először a játékok történetében koordinátort küldött Athénba és biztosítást kötött arra az esetre, ha elmaradna az esemény. Ha bármilyen ok meghiúsítaná a 28. Nyári Olimpia megrendezését, 143 millió dollárhoz jut a szervezet. Jacques Rogge szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a NOB-elnök már a Salt Lake City-i olimpiát is be akarta biztosítani, de az a 2001. szeptember 11-i terrorcselekmények miatt megfizethetetlen lett volna. Úgy tudni, most közel hétmillió dollárt költött erre a célra a lausanne-i székhelyű szervezet. Athén első embere azonban bizakodó: "Az olimpiai játékok versenyhelyszíneinek készültségi foka kilencven százalékos, jelentősebb lemaradás csak a központi stadion tetőszerkezete, illetve a maratoni futás útvonalának egy tizennégy kilométeres szakasza kapcsán van, de ezekkel is minden rendben lesz" - jelentette ki a minap Dora Bakojannisz polgármester. Játék a százalékokkal
Azt az Index is tapasztalhatta, hogy a megadott készültség több helyen köszönőviszonyban sincs a valós helyzettel: a legfeljebb szerkezetkész kerékpáros csarnokot például kilencven százalékosnak kommunikálni - enyhén szólva túlzás. Tetőfedés Mekk mester-stílusban A jelentősebb lemaradás az Olimpiai Stadion esetében pedig azt jelenti, hogy száz nappal a megnyitó ünnepség előtt még nem készült el a sokat vitatott tetőszerkezet.
Marathon: versenyfutás már a rajt előtt Az olimpia egyik jelképének szánt stadion tehát egyelőre a csúszások, kapkodás, problémák szimbóluma. Hasonló sorsra jutott a másik különösen fontos helyszín, a maratoni futás útvonala is. A klasszikus utat felújító cég csődbe ment, és a márciusi kormányváltás után új vállalkozást bíztak meg a munkával. A Marathonba vezető országút - ahol a futás halad, és ahová nézők tízezreit várják - hosszú kilométereken keresztül fel van túrva, melynek következtében Athén és a tengerpart között állandósult a dugó. Ha a futóknak sikerül beérniük a városba, az egyik legszebb és kifogástalan állapotban lévő létesítmény, a Panathinaiko (Kallimarmaro)-stadionba érkeznek - már 2400 évvel ezelőtt sportversenyeket rendeztek a természetes völgybe mélyedő arénában, és itt zajlottak az 1896-os olimpia atlétikai versenyei is.
Viszi a pénzt Hogy összesen mennyibe kerül az olimpia megrendezése a görögöknek, arról folynak a viták. Alsó hangon hatmilliárd eurót kell fordítania az athéni kormánynak az előkészületekre (a márciusi választásokon megbukott szocialisták 4,6 milliárdot ígértek), a játékokkal közvetlenül összefüggő infrastruktúra kiépítésére, valamint a biztonságra. Mások azonban nagyobb büdzsével számolnak, mert hozzácsapják a nagyobb beruházások - például az új repülőtér, autópálya - költségeit, ami persze a másik tábor szerint csúsztatás, hiszen ezek a projektek az olimpia nélkül is megvalósultak volna. Az biztos, hogy az összeg folyamatosan emelkedik, az idénre tervezett 1,4 milliárd euróval szemben várhatóan 2,4 milliárdot költ 2004-ben az állam az olimpiával összefüggő feladatokra.
Az egyik legnagyobb tételt a biztonsági kiadások jelentik majd: ilyen sokat - nyolcszázmillió dollárt - még nem költöttek egyetlen olimpia esetében sem a biztonság szavatolására. Közel negyvenezren - rendőrök, katonák, magáncégek és önkéntesek - ügyelnek majd arra, hogy ne essen baja egyetlen versenyzőnek vagy nézőnek sem. A NATO hajója a Pireuszi-öbölben állomásozik majd, amerikai AWACS-gépek köröznek majd a légtérben, de már kiszálltak a helyszínre az FBI ügynökei is. Athén utcáin már most is rendőröket látni mindenhol, de ez még nem a játékoknak szól. A létesítményeket őrző biztonságiak mindenhol kedvesek, még az angollal is megpróbálkoznak. Azonban hiába a dollár százmilliók, az Index tudósítói felkutatták a biztonsági réseket is: az (állítólag) jól védett szkíniai kajakpálya kerítése alatt különösebb erőfeszítés nélkül másztunk be, hogy sikerült közelebbről is szemügyre vegyük sikersportágunk leendő versenyhelyszínét. A metró kicsúszhat az időből
Leginkább a metróban lehet észrevenni az igyekezetet: az észak-déli - a fő olimpiai komplexumhoz is vezető - vonalon talán egyetlen megálló sincs a helyén, sok helyen több állomást egybevontak, amelyeket jelenleg ideiglenes peronokon közelítenek meg az utasok. A munka folyamatos, az egyik nap még lezárt lejárat másnapra megnyitják, hogy aztán a másik irányba tartóknak kelljen néhány hétig nélkülözniük megszokott állomást. A munkálatok kommunikálására jellemző, hogy a tavaly már befejezettnek mondott Akropolisz alatti megállót most is építik, és az egyik irányból érkezőknek túl kell menniük, majd vissza, ha mégis itt akarnak leszállni. A három éve átadott, presztízsberuházásnak számító új repülőtérre vezető gyorsvasút lehet, hogy nem készül el, és ugyanerre a sorsra juthat a huszonhárom kilométeresre tervezett, a városközpontot a tengerparttal összekötő villamosvonal is. Két hétre fegyelem lesz
A közlekedéssel, ígérik, nem lesz gond augusztusban, mert százötven kilométernyi olimpiai sávban haladhatnak majd a versenyzők, szervezők és kisbuszokkal, a belépővel rendelkező turisták is. Most adták át a forgalomfigyelő rendszert is, és abban is bíznak a szervezők, hogy a városlakók közel fele az augusztusi két hétre elhagyja Athént. "Milyen olimpiai hangulat?" Jól teszik ezt a várhatóan égbeszökő árak miatt is: az egyébként sem olcsó városban az olimpia alatt a mostani három-négyszeresébe is kerülhet majd az étel, ital, szálloda. A legolcsóbb szálláslehetőségeket is százezer forint felett kínálják két hétre, de a - nem luxus kategóriájú - szállodai szobákért egymillió forintot is kifizethetnek majd a szurkolók. Sokan számon kérik az athéniakon, hogy egyelőre nem uralkodik olimpiai hangulat a városban. Valóban, a mindenhol tapasztalható építkezéseken kívül legfeljebb az ajándéktárgyakat árusító hivatalos boltok és butikok árulkodnak egyértelműen az előkészületekről, más nem. "De hogyan képzelik el ezt a bizonyos olimpiai hangulatot? A játékok csak augusztusban lesznek" - kérdeznek vissza a szervezők. A vártnál már csak jobb lehet Athénban tehát egyelőre a kapkodás, a káosz az úr, de a helyiek bizakodnak, csodálatos olimpiát rendeznek majd. Hasonlóan optimista Vajda László is, de ő máshonnan közelít: a sok bizonytalanság szerinte annyira leszállította a várakozásokat a görög fővárossal szemben, hogy a vártnál már csak jobb lehet az augusztusi két hét. Kapcsolódó anyagok
|