Kling Sándor

Max Verstappen is Bosszúálló lett, Russell végre révbe ért Max Verstappen is Bosszúálló lett, Russell végre révbe ért

Hétvégén véget ér a Formula–1 2022-es szezonja.

2022. november 17. 13:57

Brad Pitt, gyász, feltámadó Mercedes és világbajnok Red Bull Brad Pitt, gyász, feltámadó Mercedes és világbajnok Red Bull

Hamiltonnak kis híján tökéletesen alakult a hétvége, de milyen büntetést kapnak az osztrákok?

2022. október 27. 08:53

Több mint ezer verseny, de ilyet még nem látott a Formula–1! Több mint ezer verseny, de ilyet még nem látott a Formula–1!

Bajba kerülhet a Red Bull.

2022. október 14. 10:43

Mivel a verseny napfénynél kezdődik és lámpafényben fejeződik be, ezért a csapatoknak és a pilótáknak meg kell birkózni a változó körülményekkel. Ahogy lemegy a nap, drasztikusan elkezd csökkenni a pálya és a levegő hőmérséklete is. Máshol is előfordulhat az időjárásból adódóan ilyen különbség, itt legalább erre tervezetten lehet készülni. A pálya hőmérséklete befolyásolja a gumik tapadását, amire valahogy készülni kell. Ez lehet egy állítás a szárnyon, a motorprogram változtatása, gumikeverék tudatos kiválasztása, vagy a pilótának a vezetési stílusa, hogy a gumit a megfelelő hőmérsékleti tartományban tudja tartani.

Ahogy sok másik pályán, a szektorok egészen más jellegűek, és ezzel kihívás elé állnak a versenyzők. Az első két szektorban gyors szakaszok, hosszú egyenesek és lassú kanyarok találhatók, addig a harmadik szektorban több közepes sebességű kanyar is található. Az aerodinamikai beállítások így közel sem olyan egyértelműek, mint egy Hungaroringen, Monacoban, vagy a másik végletet nézve Monzában. Jól végig kell gondolni és aztán le kell tesztelni a csapatoknak, hogy melyik részen elveszített néhány tized hoz többet összességében a köridőn.

Az első kanyar is érdekes abból a szempontból, hogy a pilóták csak alig érnek fékhez, hogy minél nagyobb sebességgel tudjanak átmenni azon, és a következő szektorban minél nagyobb sebességet tudjanak átvinni. A kanyar valójában egy törés, de sokat kell ahhoz kockáztatni*, hogy jó köridőt lehessen elérni. *Persze annyira nem nagy a kockázat, hiszen a bukótér le van burkolva, de nyilván egy időmérőn elveszíthető a köridő, vagy a versenyen sok fehér vonal átlépéssel büntetés is járhat.

A Brazil Nagydíj 1973 óta többször is költözött, 1990 óta viszont fixen Interlagos biztosítja a versenyhelyszínt. A pálya 4309 méteres hosszával nem tartozik a hosszú pályák közé, viszont a vonalvezetése nagyon különleges, egy hullámvasúthoz hasonlít mind a kanyarok jellegét, mind a szintkülönbséget tekintve. Sok középsebességű kanyar található a pályán, ami alapvetően magas leszorítóerőt kíván, viszont két hosszú egyenes miatt óvatosan kell bánni a légellenállással is. A pálya középső szakaszán, a lassú-középsebességű hullámzó pályán az autók tapadása igen trükkös lehet, hiszen az emelkedő kanyarokban több tapadást lehet kihozni, míg a lejtős kanyarokban kevesebbet. A pálya eddig is sok izgalmas csatának, küzdelemnek adott helyszínt, az idei szabályváltoztatással is hasonlóakra számíthatunk.