Szabina
-2 °C
15 °C

Kozár Alexandra

Erős István: Nagyon fontos, hogy a magyar képzőművészetnek legyen sajátos karaktere Erős István: Nagyon fontos, hogy a magyar képzőművészetnek legyen sajátos karaktere

Erős István, a Képzőművészeti Egyetem új rektora szerint sokszor a tanárok sem értik a kortárs képzőművészetet.

október 21. 07:25

Itt a nagymosás, irgalom atyja, ne hagyj el! Itt a nagymosás, irgalom atyja, ne hagyj el!

Mosónők az irodalomban.

október 16. 13:49

Változatosság és gyönyör: variété vagy revü? Változatosság és gyönyör: variété vagy revü?

Zacskóshow, szatyordzsigolók és plasztikcicák.

október 15. 14:54

A zene világnapját nemrég ünnepeltük, október elsején, de a dalszerzőknek is van napjuk, október 8-a. Míg előbbi Yehudi Menuhin kezdeményezésére jött létre, utóbbi 2018 óta létezik és az Artisjus az ötletgazdája.

Azért ezen a napon ünneplik a dalszerzőket, mert 1965-ben a kultikus Bosch klubban – melyet azóta poptörténeti emlékponttá avattak – ekkoriban játszották először közönség előtt az első magyar nyelvű rockdalt, Bródy János és Szörényi Levente Óh, mondd című szerzeményét az Illés-együttes előadásában.

 

Egyre bizonyosabb, hogy a londoni Nemzeti Galéria festménye, Rubens Sámson és Delila című alkotása nem a flamand festő műve, hanem csak egy másolata az eredetinek. Ezt most számítógép segítségével vizsgálták meg.

Több alkalommal is megismételtük a vizsgálatot, hogy biztosak legyünk a dologban és az eredmény mindig ugyanaz volt. Minden folt, minden részlet 90 százaléknál is biztosabban hamisnak bizonyult

– nyilatkozta a Guardiannek Carina Popovici kutató.

A festmény hitelességét már korábban is többen vitatták, mióta 1980-ban eszeveszett összegért, 2,5 millió fontért megvásárolta a múzeum. Akkoriban ez volt a harmadik legmagasabb áron elkelt festmény a New York Times szerint. A képről azonban lelógtak Sámson lábujjai, amelyek a 17. századi másolatokon még látszottak, emiatt többen gyanút fogtak, hogy a londoni Nemzeti Galériában látható kép csupán az elveszett eredeti egyik másolata. A kétkedő hangok felerősödtek 2005-ben a múzeum Rubens-kiállítása kapcsán, melyen eredeti művek és másolatok is helyet kaptak.

Amikor 1987-ben először láttam a Nemzeti Galériában a Sámson és Delilát, rögtön úgy véltem, ez nem lehet Rubens munkája. Arra tippeltem, hogy egy másolat, méghozzá egy 20. századi másolat lehet.

– árulta el Euphrosyne Doxiadis művész és kutató a Spiegel Internationalnak a kiállítás idején.

A Sámson és Delila-szkeptikusok a festmény minősége mellett a stílusát és a színskálát is kifogásolták. Utóbbi kapcsán a múzeum illetékesei azt állítják, a kép Rubens egy kísérletező időszakából származik, viszont ennek a periódusnak a legismertebb festménye, A kereszt felállítása (1609) hasonló stílusjegyeket hordoz.

Rubens 1609-ben festette az eredetit egy antwerpeni tisztviselő, Nicolaas Rockox megbízásából, miután visszatért Olaszországból. A kép Rockox 1640-ben bekövetkezett halála után eltűnt.

A festményhez kapcsolódó kétségek ellenére a londoni Nemzeti Galéria továbbra is gyűjteményének harminc legkiemelkedőbb darabja között tartja számon a képet.

Közel 14 millió euróért kelt el Vincent Van Gogh Montmartre-i utcai jelenet című festménye a Sotheby’s árverésén. A holland posztimpresszionista festő olajvászon képe az egyik utolsó magánkézben lévő Van Gogh-festmény. Tulajdonosán kívül még senki sem látta; 1920-ban vette meg valaki, azóta kiállításon nem járt, fotó sem készült róla.

GettyImages-459562728
Fotó: Jasper Juinen / Getty Images Hungary

A Montmartre-i utcai jelenet 1887-ben készült, nem sokkal azelőtt, hogy Van Gogh elhagyta Párizst, és már megjelentek rajta a mester utolsó, híres korszakának expresszív stílusjegyei és élénk színei.

A festő három évvel később, 37 évesen öngyilkosságot követett el.

A kép nagyon érdekes lenyomat arról, hogy nézett ki a XIX. század végén a Montmartre, mely akkor még inkább falusias látványt nyújtott. Abban az időben jött divatba, hogy a régi malmokat szórakozóhelyekké alakítsák a párizsiak örömére

−  mondta a Sotheby's igazgatója, Aurélie Vandevoorde, még az árverés előtt.