Facebook és Twitter a melóban
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A száz főnél többet foglalkoztató amerikai cégek több mint fele nem engedi meg alkalmazottainak, hogy munkaidejükben közösségi szájtokat látogassanak, derül ki egy a héten közzétett felmérésből. A Robert Half Technology 1400 vállalat informatikai vezetőjét kérdezte meg arról, megtiltják-e a munkatársaknak a Facebook, a MySpace vagy a Twitter használatát munka közben. A megkérdezett cégek 54 százaléka teljes egészében tiltja a fenti szájtok látogatását, 19 százaléka csak üzleti célra engedi, 16 százaléka személyes célra csak korlátozottan engedélyezi a használatot. A cégek mindössze tizede hagyja, hogy alkalmazottai közösségi szájtokat látogassanak munkaidőben.
Nem hagyják netezni? Töltse ki kérdőívünket!
„A közösségi szájtok használata elterelheti az alkalmazottak figyelmét a fontosabb feladatokról, így érthető, hogy egyes vállalatok korlátozzák a hozzáférést – írta a felmérést végző cég sajtóközleményében. – Egyes szakmákban azonban a közösségi szájtok hatékony üzleti eszközök lehetnek, valószínűleg ez az oka, hogy a cégek nagyjából ötöde engedélyezi munkacélú használatukat”.
A munkahelyi internetezés régóta vitatéma; ellenzői leggyakrabban gazdasági okokkal magyarázzák, miért érdemes tiltani vagy korlátozni. Már évekkel ezelőtt készültek olyan kimutatások, amelyek szerint ha egy ötszáz fős munkahelyen mindenki napi húsz percet tölt netezéssel, a rezsiköltségtől függően 8000-16 000 dolláros bevételkiesést jelent; egy magyar cégnél azt találták, hogy 2500 forintos óránkénti rezsiköltséggel számolva napi 3,5 millió forintba került a munkatársak netpornómániája.
Augusztus végén Farhad Manjoo a Slate-en írt gyújtó hangú kiáltványt a munkahelyi netezés védelmében: szerinte a korlátozások infantilizálják az alkalmazottakat, haragot táplálnak bennük, csökkentik a munkahelyi morált, kevéssé hatékony rutintevékenységekre kényszerítik őket, és nem ösztönöznek a produktív munkavégzésre. Amikor azonban a Webisztán nem sokkal később kiposztolta a cikket, a sok száz beérkező hozzászólásból meglepő kép rajzolódott ki. A kommentelők többsége (főleg rendszergazdák és IT-szakemberek) csaknem egyöntetűen kiállt a munkahelyi netezés tiltása, illetve korlátozása mellett.
Miért ne netezzünk a munkahelyen?
- A felhasználó jogosultságait korlátozni kell, mert a felhasználó defaultból hüje. Rosszul internetezik, vírust kap, kiadja az adatait a phishereknek, bedől minden hoaxnak és feltölti pornóval a merevlemezt, amitől elromlik a Windows.
- Az internetezés korlátozásával a cégek értékes munkaidőt nyernek, és ezzel pénzt spórolnak.
- Az alkalmazottakban idővel kialakul az internetfüggőség, és a csetelésbe, fórumozásba belefeledkező munkatársak eljutnak oda, hogy már alapfeladataikat sem teljesítik.
- A pihenőidejüket internetezéssel töltő dolgozók nem regenerálódnak, mert ugyanúgy a gép előtt görnyednek és a szemüket meresztik, mint amikor dolgoznak.
Miért netezzünk a munkahelyen?
- Egy jó cégnek fontos munkatársainak tájékozottsága, általános műveltsége. Ha elzárják őket a neten elérhető információtól, az negatívan befolyásolhatja kreativitásukat, és hosszabb távon kihathat a cég termelékenységére is.
- Minden cégnek elemi érdeke, hogy munkatársait felnőtt, dönteni és idejükkel gazdálkodni képes partnerekként kezelje.
- Mindenkinek szüksége van pihenésre munka közben – adjuk meg a jogot az alkalmazottaknak arra, hogy eldöntsék, mivel töltik a munkahelyi holtidőt.
- A munkaidőben közösségi szájtokat használó, facebookozó, twitterező alkalmazott folyamatosan építi közösségi hálózatát, egyúttal népszerűsíti a céget, ami hatékony és olcsó ingyenmarketinget jelent.
Mi a helyzet vajon az Index olvasóival? Tudnak netezni a munkahelyükön? Minden szájtot elérnek? Megy a pornó meg a cset, vagy csak az ft.com? Lehet használni a Gmailt, vagy kizárólag a céges levelezést engedi a munkáltató? Ha munkahelyükön használnak számítógépet, kérjük, töltsék ki kérdőívünket!