![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
További Tech cikkek
-
Fontos újítást vezetett be az OTP, így szűrhetők ki a telefonos csalások
- Mark Zuckerberg robotokkal váltaná ki a tartalomkészítőket
- Egy mesterséges intelligenciával kapcsolatos állást utasított vissza Scarlett Johansson
- Az Europol elárulta, mennyi áldozata volt napont a kiberbűnözésnek 2023-ban
- A Microsoft elárulta, hány gépet érintett a globális informatikai hiba
Hétfőtől elérhetetlen az internetkorszak egyik meghatározó webes szolgáltatása, a felhasználók millióinak ingyenesen személyes felületet nyújtó GeoCities. Az egykor óriási népszerűségnek örvendő portál 1995-ben indult Beverly Hills Internet (BHI) néven egy apró dél-kaliforniai webhosting cég agyszüleményeként. Az alapítók, David Bohnett és John Rezner egészen egyedi elképzeléssel városokat és körzetetek hoztak létre, a felhasználók pedig kiválaszthatták, hová pozícionálják saját honlapjukat.
A virtuális városokat valódi helyiségek után nevezték el, így született meg a SiliconValley az informatikával foglalkozó felületek számára, Hollywood a szórakoztató jellegű tartalmak részére vagy a WallStreet nevű város a pénzügyi, üzleti honlapoknak. A fejlesztők közben folyamatosan újabb és újabb funkciókkal kedveskedtek a felhasználóknak, így került be a vérkeringésbe a chat és a rendkívül népszerű üzenőfal is. 1995 decemberére a tagok már 14 helyszín közül választhattak, a portál ekkor vette fel a GeoCities nevet.
Bohnett és Rezner az üzleti aspektust sem hanyagolták el. A városlakók heves tiltakozására ugyan, de 1997-ben megjelentek az első reklámok, ugyanakkor prémium szolgáltatásokat kínáló regisztrációkat nyitottak. Ugyanebben az évben a GeoCities bejelentette, hogy tagjainak száma átlépte az egymillió főt, és az akkori mérések szerint a világ ötödik legnépszerűbb felületévé lépett elő.
A sikerek eredményeképpen a cég 1998-ban lépett tőzsdére, részvényeinek árfolyama ütemes növekedéssel 17 amerikai dollárról rövidesen 100 dollár fölé szökött. A Yahoo! hamar szemet vetett a korabeli internet üdvöskéjére, és 1999 januárjában 3,57 milliárd dollárért felvásárolta a vállalatot, mely az AOL és a Yahoo! mögött ekkora már a harmadik leglátogatottabb oldallá nőtte ki magát. Az új tulajdonos érkezését a tagok aggódva figyelték – főleg, miután a cég publikálta a frissen kidolgozott felhasználási feltételeket, melyben kerek-perec kijelentették: a Yahoo! tulajdonát képezi minden tartalom, köztük a képek egy írott anyagok is. A tömeges felháborodás miatt a vállalat gyorsan visszavonta a szerződést.
2001-ben megint borsot törtek az egyre elégedetlenebb felhasználók orra alá: a Yahoo! új prémium webtárhely-szolgáltatást vezetett be előfizetési díjért cserébe, a klasszikus hozzáféréseket pedig korlátozták havi 4 gigabájtnyi adatforgalomra. Később a fizetős fiókokat a Yahoo Web Hosting égisze alatt egységesítették, a korlátot pedig eltörölték. Hiába azonban minden kísérlet, a közösségi oldalakkal a GeoCities nem tudott versenyre kelni: a honlapokat sorra hagyták magukra a felhasználók, a forgalom egyre zuhant – a városok lassan, de biztosan néptelenedtek el. 2009. április 23-án a Yahoo! közölte: október 26-án a GeoCities végleg bezárja kapuit.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)