További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Évek óta téma Magyarországon a virtuális mobilszolgáltatók megjelenése, de eddig minden kezdeményezés elvérzett a tárgyalások szintjén. Kedden azonban eljutott hozzánk a hír, hogy a Magyar Posta belépne a mobilszolgáltatói piacra, a Vodafone lenne a partnere, és péntekre várható a bejelentés. A Világgazdaság üzleti napilap októberben elején azt írta, hogy a Posta távlati tervei közt szerepel a virtuális mobilszolgáltatás indítása, de nem vártak túl sokat a terv megvalósításával.
A társaság által levédett postafon.hu domén, illetve a Google keresője által elmentett weboldal is arra utal, hogy mobilszolgáltatóként is piacra lépne a Posta. A hiányos weboldalon - amely a posta.hu oldal része - a menüpontok közt van olyan, amely tarifákkal, készülékekkel, illetve emelt díjas sms-ekkel foglalkozik.
A Magyar Posta szóvivője vasárnapra ígért bővebb tájékoztatást a témával kapcsolatban, a Vodafone nem cáfolta és nem is erősítette meg az értesülésünket. Megkerestük a Nemzeti Hírközlési Hatóságot is, hogy tudnak-e egy induló virtuális mobilszolgáltatóról, de közölték, hogy nem nyilatkozhatnak ilyen megkeresésről.
A virtuális mobilszolgáltató olyan cég, amelynek nincs saját telefonhálózata, hanem egy meglévő mobilcég (vagy több mobilcég) hálózatán nyújt szolgáltatást. Magyarán az ügyfél a Vodafone (vagy a Pannon, T-Mobile) fizikai hálózatára csatlakozik, de a Posta - vagyis a virtuális szolgáltató - tarifáit, díjcsomagjait, készülékeit használja.
Korábban a Tesco merült fel, mint lehetséges virtuális mobilszolgáltató, mert a kereskedelmi hálózatával rengeteg embert elér, és erős, ismert a márkaneve. Többféle virtuális mobilszolgáltató van, némelyik csak más márkanéven adja el nagyjából ugyanazokat a szolgáltatásokat, míg mások saját tarifarendszert dolgoznak ki.
A negyedik mobilszolgáltatói frekvenciára kiírt, és végül elbukott tender előtt többen is jelezték, hogy szívesen indulnának virtuális szolgáltatóként, de a tárgyalások nem voltak sikeresek.
Mit hozhat a Posta?
Még nem tudni, hogy a Magyar Posta milyen üzleti modellben nyújt mobilszolgáltatást. A Népszabadság Online úgy tudja, hogy a cég főleg a vidéki, idősebb generációt veszi célba, feltöltőkártyás ajánlattal.
A külföldi példák nagyon változatosak. A brit Blyk azzal vált világszerte ismertté, hogy nála csak fiatalok fizethetnek elő a szolgáltatására, akik a korosztályuknak szóló, célzott hirdetésekért cserébe ingyen telefonálhatnak.
Indultak olyan virtuális mobilszolgáltatók is, amelyek egy futballklub kiterjedt rajongótáborát próbálták megszólítani, és vannak multinacionális cégeknek kedvező mobiltársaságok, amelyek egyetlen előfizetéssel több országban nyújtanak szolgáltatást.
Személyes külföldi tapasztalataim is vannak, Németországban például butikokban lehet megvenni a virtuális szolgáltatók SIM-kártyáit. Még a német RTL tévécsatorna, és a kávéjáról ismert Tchibo is nyújt mobilszolgáltatást.
A Tchibo például azt használja ki, hogy Németországban kiterjedt bolthálózata van, az ügyintézést pedig a végletekig leegyszerűsítette. Egyetlen lap kitöltése után elvihető a SIM-kártyát és leírásokat tartalmazó csomag, és utána minden elintézhető az interneten vagy sms-ben. Az árak pedig kedvezők, turistaként például igen előnyös volt a napi 3 euróba kerülő korlátlan internetezés, amivel egyetlen magyar mobilszolgáltató roamingdíja sem tud versenyezni.