Megkerülhetetlen reklám az Apple-től
Az Apple szabadalmaztatott egy rendszert, ami nemcsak lejátssza az ajándékkütyükön levő operációs rendszerekbe épített hirdetéseket, hanem arról is gondoskodik, hogy a júzerek végignézzék azokat.
A technológia egyszerű: a reklámmal szponzorált kütyü egészen addig működésképtelen, amíg a felhasználó nem nyom meg egy bizonyos gombot, vagy nem válaszol a képernyőn feltett kérdésre. Aki pedig nem tudja a választ, kénytelen lesz újra megnézni a hirdetést, hogy megszerezze a szükséges információkat.
A reklámok bármikor megjelenhetnek, és mindegyikre másképp kell reagálni. Magyarán nem lehet úgy kicselezni a rendszert, hogy folyamatosan nyomogatjuk a nagy OK feliratú gombot. A rendszer csak annyival enyhítené a felhasználó kínjait, hogy a hirdetéseket akár egyszerre is végig lehet nézni, és utána hosszabb ideig lehet játszani vagy mozizni hirdetések nélkül.
Nehezen vitatható, hogy az ötlet rettenetes. Már a tévézés is abba az irányba fejlődik, hogy a reklámokat egy gombnyomással elkerülhetjük, egy-egy epizódot megvehetünk az interneten. Az internetes portálokon is léteznek egészkijelzős hirdetések, amelyek 5-10 másodperccel késleltetik egy cikk vagy a nyitóoldal betöltését, de a felhasználók tudják, hogyan lehet kiszűrni ezeket a reklámokat.
Szerencsére az Apple sok szabadalmat gyárt, és nem mindegyik ötletét valósítja meg – persze nem lehet tudni, hogy mi lesz a hirdetési rendszer sorsa. De a Microsoftnál volt nemrég hasonló próbálkozás: a cég kitalálta, hogy az Office 2010 Starter irodai programcsomagot ingyen adja majd, reklámokért cserébe.