A Google december 4-én egy olyan szolgáltatás-kiterjesztést jelentett be, mely máris vitát kavart, s a jövőben akár még jogi eljárásokhoz is vezethet.
Az nem újdonság, hogy az online tevékenységeket a Google rögzíti, és maga az érintett szolgáltatás, a személyre szabható keresés (Personalized Search) sem új, már 2005 óta létezik, ám míg eddig a felhasználó döntésén múlt a használata, mostantól mindenkinél megtörténik ez, akár választotta, akár nem, akár be van jelentkezve, akár nincs.
Egy ilyen lépés feltehetően komoly visszhangot fog kiváltani a személyes adatok védelméért küzdő civil jogvédőknél, akik szerint a Google már eddig is túlságosan nagy szabadsággal rendelkezett a felhasználók adatainak kezelésével kapcsolatban.
A személyre szabott keresés módszere folytán egy algoritmus segítségével a gyakrabban keresett kifejezések előbbre kerülnek a találati rangsorban, és a technológia arra is képes, hogy az azonos alakú szavaknál egy idő után megjegyezze, hogy a felhasználó melyik jelentésre kíváncsi inkább, gyakrabban.
Ez a rendszer egyrészt sokszor nagy segítség lehet a keresésnél, másrészt (a cég szempontjából nézve) sokkal könyebbé és hatékonyabbá teszi a célzott reklámok elhelyezését.
Az esetleges problémákat az okozhatja, hogy míg eddig személyre szabható keresés használata volt választható, mostantól a tiltása lesz az. Ha a felhasználó bejelentkezik a fiókjába, és nem tiltotta le az internetes előzményeket, akkor a Google az előzmények alapján kialakítja a személyes találati listát.
Ha nem jelentkezik be, akkor is testre szabja a találatokat, de ekkor a felhasználó számítógépéről egy anonim süti segítségével begyűjtött, 180 napig tárolt előzményeket használják fel a találati oldal személyre szabására. A Google részletes útmutatót kínál azoknak is, akik nem szeretnék ezt a funkciót használni.