Félünk az interneten fizetni
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Magyarországon is egyre több az internetes áruház, és évről évre többen veszik igénybe ezek szolgáltatásait. A MasterCard legfrissebb kutatásának célja az volt, hogy feltárja, milyen arányban élnek a magyar kártyabirtokosok az internetes fizetés lehetőségével, és milyen arányban használnak más fizetési eszközöket – például banki átutalást, postai utánvétet –, amikor az interneten vásárolnak.
A 2009 nyarán 1000 internetező bankkártya-birtokos megkérdezésével készített felmérés kimutatta, hogy míg a válaszadók többsége mára túlesett az online vásárlás tűzkeresztségén, közel sem mindegyikük használja bankkártyáját a számla rendezéséhez. A bankkártyával rendelkező internetezők 72 százaléka rendelt már árucikket, szolgáltatást az interneten, ám ennek a csoportnak csupán harmada rendezte már bankkártyával a számla ellenértékét, tehát a teljes, bankkártyával rendelkező internetezői tábor 23 százaléka tekinthető online kártyahasználónak.
A MasterCard felméréséből kiderül, hogy míg az internetes áruházak ügyfelei nagyon sokfélék, a kártyával online fizetők elsősorban a fővárosi, iskolázott rétegekből kerülnek ki. Ezen belül is felülreprezentáltak a férfiak: míg a nők csupán 25 százalékban, a férfiak 75 százalékban képviseltetik magukat ebben a csoportban.
A felmérés úgy találta, hogy az online fizetők többet költenek, mint azok, akik csak rendelnek a világhálón: míg a kártyát interneten használók átlagosan 10 100 forintot költenek egy-egy vásárlás alkalmával, addig a más fizetési módot igénybe vevő (üzletben, utánvétel) válaszadók átlagosan ennek csaknem feléért, mindössze 5800 forint értékben vásároltak.
A többség szerint nem elég biztonságos
A kutatásból kiderül az is, hogy a válaszadók még nincsenek meggyőződve arról, hogy az internetes kártyás fizetés biztonságos, hiszen 61 százalékuk 5 pontból csupán három vagy annál kevesebb pontot adott ennek a fizetési formának. A bizalmatlanság azonban nem a válaszadók saját negatív tapasztalata miatt alakult ki, inkább tájékozatlanság, valamint különböző elrettentő történetek eredménye. Például arra a kérdésre, hogy „Tud-e Ön arról, hogy az interneten bankkártyával történő fizetés pillanatában a kereskedő honlapjáról átnavigál egy bank honlapjára, így Ön fizetéskor nem a kereskedőnek, hanem a banknak adja meg a személyes adatait?” a válaszadók 71 százaléka nyilatkozta, hogy nem tudja, pedig ez az információ nagyban növelte a biztonságérzetüket.
A beszélgetések során fény derült arra is, hogy a válaszadók szívesen kipróbálnák a fokozott biztonsági eszközökkel ellátott kártyákat, mint például az egyszer használatos kártyaszámmal rendelkező virtuális kártyát, illetve a meghatározott kerettel működő online fizetésre kiállított kártyát.
„Mint minden pénzügyi műveletnek, a bankkártyás internetes fizetésnek is van kockázata, ezért fontos betartani néhány alapvető biztonsági szabályt. A legfontosabb, hogy ne vásároljunk gyanús, számunkra ismeretlen weboldalakon, olvassuk el pontosan a kereskedő oldalán található szerződési feltételeket, és ha valami gyanúsat tapasztalunk, például regisztrációhoz, ingyenes próbaverzióhoz kérik a kártya adatait, inkább válasszuk más módját a fizetésnek. Az internetes vásárlásnál kérhetik a kártyán szereplő adatokat: a kártyabirtokos nevét, a kártya számát, lejárati dátumát, valamint a kártya hátlapján szereplő azonosító kódokat is. A PIN kódot azonban egy kereskedő sem kérheti, ezért ezt soha ne adjuk meg!” – magyarázta Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója.
A kutatás vizsgálta az internetes vásárlás motivációját is. A legtöbben (50 százalék) jobb vételi árat remélnek az interneten, az összes további motivációs szempont ugyanakkor a kényelemhez köthető. Ezek szerint az internetes vásárlás leginkább azért vonzó, mert otthonról végezhető, nincs időhöz kötve, gyorsabb, mint az üzletben, nincsenek más vásárlók, eladók, és nem utolsósorban a Magyarországon nem kapható termékeket is meg lehet vásárolni