Elindult a Google Social Search
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Google a napokban ünnepélyesen kihozta a laborból, és béta állapotban a nagyközönség elé tárta a Social Searchöt, amely a felhasználók ismerőseinek posztjait, képeit, videóit is megjeleníti a keresési találatok között.
Ahhoz, hogy a szolgáltatás működjön, kell egy Google-account, ami a Gmailre vagy a Google Docs-ra való feliratkozással automatikusan létrejön, és ki kell tölteni a Google Profile-t, illetve meg kell adni azokat a linkeket, amelyek a különböző közösségi szájtokon már létrehozott profiloldalakra mutatnak.
Innentől kezdve a kereső a találatok között megjeleníti az ismerősöktől származó információt is, feltéve, hogy a felhasználó korábban bejelentkezett a Google-be. A Social Search keres a Twitter- és Blogger-posztok, a Flickrre és a Picasára feltöltött képek között, sőt a Facebook által nemrég felvásárolt FriendFeeden is.
Nem működik viszont a Facebookkal, ami azért különösen érdekes, mert a Google állítólag éppen a Facebook bejelentésének hatására döntött úgy tavaly ősszel, hogy a korábbinál komolyabban veszi a közösségi szájtokra feltöltött információt. Tavaly a San Franciscóban megrendezett Web 2.0 csúcstalálkozón mondta Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezetője, hogy „alapvető változás megy végbe, melynek során az információs webet felváltja a társasági [social] web”.
Ellenfelek, nem barátok
A félhivatalos indoklás szerint a facebookos találatok azért nem szerepelhetnek a Google találati listáin, mert a Facebook tagjainak státuszüzenetei jelszóval védettek, és a felhasználók ha akarnák sem tehetnék őket teljesen nyilvánossá. Ugyanakkor köztudott, hogy a Facebook sokáig egyáltalán nem engedi a Google-nek, hogy keressen a felhasználók bejegyzései között, és ennek több oka is van.
Az egyik a felhasználók magánszférához való joga, a privacy: a tagok az üzeneteket csak ismerőseiknek, és nem a nagyvilágnak szánják. A másik, komolyabb ok, hogy a Facebook ugyanabból szeretne pénzt szerezni, amiből a Google, vagyis minél többet akar megtudni felhasználóiról, hogy aztán személyre szabott reklámokkal támadhassa meg őket.
Igaz ugyan, hogy a Google tavaly decemberben bejelentette, hogy egy megállapodás értelmében keres majd a Facebook publikus oldalainak live feedjeiben, de a nyilvános adatok a közösségi szájt tartalmának csak elenyésző részét jelentik – gyakorlatilag a profiloldalakra korlátozódnak.
A harmadik ok, hogy a Facebook a Google egyik legnagyobb vetélytársával, a Microsoft-féle Binggel kötött stratégiai szövetséget; ezért ellenérdekelt abban, hogy a Google-nek szolgáltasson olyan adatokat, amelyekből a Bing is hasznot húzhat.