Költse más pénzét nem létező termékekre!
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Virágzik a virtuális termékek piaca, tavaly csak az Egyesült Államokban egymilliárd dollár körüli összeget költöttek a felhasználók olyan javak megvásárlására, melyek kizárólag a neten érhetők el. A virtuális termékek az online játékokban és a közösségi oldalaknál a legnépszerűbbek.
Nem ritka, hogy a játékosok fizetnek azért, hogy jobb fegyvert vegyenek a World of Warcraftban vagy egy kiegészítőért a Facebook Farmville-jében. A piac tehát szárnyal, az egy évvel korábbihoz képest majdnem a kétszeresére nőtt tavaly. A gond ott kezdődik, hogy ezekért szinte csak bankkártyával lehet fizetni, legyen az hitel- vagy debitkártya. Bankkártyája azonban nem mindenkinek van, még Amerikában sem.
Készpénzzel online
A probléma áthidalására született egy startup, amely készpénzes fizetést enged online játékoknál. A Kwedit (nagyjából úgy hangzik, mintha egy kisgyerek próbálná kimondani a kredit szót) egy olyan honlap, ahol a regisztráltak hitelkártya nélkül is fizethetnek online szolgáltatásokért. Az oldal lényege, hogy a felhasználó kinézi, milyen szolgáltatás érdekli, és ígéretet tesz a vásárlásnál, hogy hét napon belül visszafizeti a kapott hitelt. A Kwedit fizet, a felhasználó örül, majd hét napon belül visszafizeti a kölcsönkapott pénzt. Ezt megteheti a helyi 7-Eleven boltokban, csekken, hitelkártyával.
És itt értünk el a legérdekesebb kérdéshez. Az ígéret ugyanis nem kötelezi semmire a felhasználót, vagyis ha nem akar fizetni, akkor nem fizet. A következmény annyi, hogy többet nem használhatja a rendszert. Hogy megelőzzék a nagyarányú csalásokat, annyi megkötés van, hogy első alkalommal csak öt dollár értékben lehet költeni a neten.
Ha a felhasználó az ígéretnek megfelelően visszafizeti a kölcsönt, akkor pontokat kap, és ezek gyűjtésével komolyabb hiteleket vehet fel a jövőben. A Kwedit Promise (ígéret) tehát nem hajtja adósságba az embereket, hiszen kis összegről van szó. Ráadásul az adós mást is megkérhet, hogy fizessen helyette. A másik pedig vagy fizet vagy nem – ennek később jelentősége lesz.
A gyerekeket csábítja költekezésre
Az oldal nagyon számít a gyerekek – vagy inkább a tinédzserek – aktivitására, induláskor is a több mint húszmillió amerikai tinit említették, mint potenciális célközönséget. A legtöbbet ők játszanak online játékokkal, könnyű őket megnyerni egy olyan rendszerbe, ahol pár kattintással megvásárolható a kinézett kiegészítő. Regisztrációkor is a "játssz most, fizess később" elvet emeli ki az oldal. Emellett persze arra a harmincmillió amerikai háztartásra is számítanak, ahol nincs hitelkártya vagy nem akarnak kártyával fizetni a neten.
Az oldal kialakítása, a logóválasztás is olyan, mintha kifejezetten gyerekeknek készült volna a szolgáltatás. Az oldal felépítése költekezésre csábítja a gyerekeket, hiszen akár néhány kattintással is lehet vásárolni, a nem fizetés lehetősége pedig egyrészt benne van abban, hogy az ígéret megszegésének nincs következménye. Másrészt a fizetés átpasszolásával is kibújhat a gyerek a fizetés alól.
Tipikus esetben a gyerek vásárol valamilyen kiegészítőt kedvenc játékához, de nincs pénze, így nem tud fizetni. Ezért továbbadja a fizetési kötelezettséget a szülőknek, akik persze fizetnek. A gyerek költségekbe veri magát, ráadásul nem érti majd meg, hogy mi a probléma, miért nem tud a következő kiegészítésért fizetni, ha a szülő megelégeli a költekezést. Stephen Colbert népszerű amerikai humorista így fogalmazta meg egy mondatban az oldal lényegét: a gyerekek olyan pénzt költenek, mellyel nem rendelkeznek, olyan javakért, melyek nem léteznek.
A Kwedit fejlesztői szerint éppen ennek ellenkezője igaz: az oldal segítségével a szülők a felelős költésre taníthatják a gyerekeket, akik megismerhetik a hitel fogalmát és a hitelezés folyamatát. Ráadásul – erősködnek a tulajdonosok – a lényeg nem a gyerekeken van, hanem azon, hogy a kártyával nem rendelkező emberek is vásárolhassanak online. Kérdés azonban, hogy a hitelkártyával nem rendelkezők mennyire megbízhatók, mennyire hitelképesek abban az országban, ahol a háztartások 75 százalékának van hitelkártyája.
Az alkotók már megbánták, hogy a dizájn ennyire a gyerekeknek készült, szerintük ezért magyarázzák félre az oldalt. Éppen ezért azt a kacsát, ami az ígéreteket tette a szolgáltatás elején, le is vették, már csak a logó emlékeztet arra, hogy valaha létezett.
Az ígéret szép szó...
Két hónappal az indulás után a visszafizetési arány 25,9 százalékos – olvasható a TechCrunchon. Ezzel az aránnyal a cég egy hagyományos hitelpiacon már bedőlt volna.