További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az előadást Pintér Róbert, az Ipsos online stratégiai igazgatója kezdte, aki szerint bár a geekek körében az iPhone és az Android abszolút elsőséget élvez, a lakosság már nem olyan lelkes híve a rivális technológiáknak. A magyarok 52 százaléka például nem is akar érintőkijelzős telefont, mert azt sérülékenynek, nehezen használhatónak tartja, ráadásul már meg is szokta a hagyományos billentyűzetet.
Nem is hallottak róla
Jelenleg a lakosság egy százaléka használ iPhone-t, 0,1 százaléka androidos mobilt, ami számszerűsítve százezer és tízezer embert jelent (tehát hibahatáron belül vagyunk). A megkérdezettek 18 százaléka venne Apple-mobilt és hat százalékuk érdeklődik a Google platformja iránt, húsz illetve ötven százalékuk viszont még nem is hallott arról, hogy létezik az iPhone vagy az Android.
Ezzel összefüggésben a hazai mobilnetezési szokások gyerekcipőben járnak. A lakosság alig nyolc százaléka netezik a telefonján, hat százalékuk levelezik, négy százalékuk tölt le alkalmazást. És nem mellesleg 75 százalékuknak fogalma sincs arról, milyen operációs rendszert használ, őket tehát nem a hype-pal, hanem a kényelemmel, funkcionalitással lehet elérni.
Pintér után Menno Biesiot, a Sanoma Hollandia szakembere lépett a színpadra, aki elmondta, hogy cége nem iPhone-ban vagy Androidban gondolkozik, nekik mindegy, melyik tesz szert előnyre de hisznek a multitouchban és követik a piacot. És ha épp az iPhone van az élen, akkor arra fókuszálnak, de ez bármikor változhat.
A tartalomgyártók és a mobilcégek mindenesetre szeretik az új platformokat, mert komoly aktivitásra késztetik a júzereket: az iPhone 11 százalékos piaci részesedéssel adja az online forgalom 65 százalékát, míg a Symbian 49 százalékos részesedéssel hetet, az Android kettővel nyolcat. A Google platformjának piaci részesedése tehát huszonötöde a Nokiáénak, a netes forgalomból mégis nagyobb szeletet hasít ki magának. Ha a piaci részesedés és a netes forgalom arányszámát nézzük, akkor a következő ábrával lehet kifejezni Menno Biesiot szerint az egy mobilra jutó netes aktivitást:
Az adatforgalom jelentős részét adják az alkalmazásletöltések. Körmendy Domonkos, a Ustream fejlesztője elmondta, hogy eddig 350 ezren töltötték le Androidra, kétmillióan iPhone-ra a cég szoftverét, ami nemzetközi összehasonlításban is kiváló eredménynek számít. Körmendy szerint egyre nagyobb probléma, hogy nincs sok szabad androidos vagy iphone-os fejlesztő az utcán, nehéz összerakni egy jó csapatot.
Oktatásból milliók
Hogy a helyzet változzon, abban nagy szerepe lehet a képzésnek, és a hazai felsőoktatás gyorsan reagált a mobilboomra. Dr. Forstner Bertalan, a BME tanára szerint évről-évre változik az oktatott tananyag és a hallgatók elvárása is. Nem is olyan régen még a JAVA volt a könnyen megtanulható, egyszerű, ezért kedvelt platform, míg a Symbian volt az óriási eléréssel bíró, de csak nehezen kiismerhető OS. Ma már egészen más a helyzet: a mobilfejlesztés iránti érdeklődés felpörgött (idén több mint ötszázan hallgatták a vonatkozó tárgyakat a BME-n), és a két korábbi versenyzők felváltotta az Apple és a Google platformja.
Forstner (aki a kivetített twitterfolyamra érkező üzenetek szerint meglehetősen népszerű hallgatói körében) szerint az iPhone-t sokan azért választják az egyetemen, mert divatos, és rengeteg vásárlót lehet rajta keresztül elérni, míg az Android átvette a JAVA helyét, és most már a Google OS-ére gondolnak úgy a hallgatók, mint a létező legegyszerűbben megtanulható platformra. Ugyanakkor Forstner szerint a Nokia új fejlesztésében, a Maemóban óriási lehetőség van, érdemes rá odafigyelni.
Hiába van azonban kész egy jó alkalmazás, azt még valamilyen módon el kell juttatni a vásárlókhoz. Vahl Tamás, a NavNGo vezetője elmondta, hogy egészen más tárgyalási stratégiát kell folytatni az Apple-lel, mint a hagyományos partnerekkel, de tény, hogy az egy eladott szoftverre jutó haszon nagyobb az App Store-ban, mint bármelyik másik csatornán. Az előadók többnyire elégedettek eredményeikkel, Kovács Tamás, a LogMeln szakembere például elmondta, hogy tízszer több alkalmazást adtak el a Store-ban, mint amire számítottak. Az biztos, hogy az App Store egyenlőségjelet tesz a fejlesztők közé, ezen a felületen sokkal jobban számít a termék, mint a mögötte álló marketinggépezet minősége, és többé a terjesztés sem okoz problémát, ami egy kezdő programozónak óriási lehetőség.
Kifullad az aranyláz
Aki ügyes, eredeti ötlettel áll elő és még szerencséje is van, sok pénzt kereshet. A fejlesztők szerint az App Store-ból egy-hárommillió dolláros bevételre lehet számítani egy-egy sikeresebb alkalmazás esetén, az Android Store jelenleg körülbelül százezer dolláros nagyságú profitot ígér. Nehéz azonban sikeres programot készíteni, olyat, ami feltűnik az óriási kínálatban, ennek megfelelően a fejlesztési költségek is nőnek. Aki viszont élre kerül, az nagyot nyer: az App Store top tíz alkalmazásai közt szerepelni napi 10-15 ezres letöltést jelent.
Ugyanakkor a fejlesztők szerint már most alig van mozgástér, lassan "kifullad az aranyláz, elfogy az arany a patakból, más patakhoz kell menni, vagy le kell verni a vetélytársakat". Az iPad például egy olyan új platform, ami óriási lehetőséget ad a fejlesztőknek, ahogy az Android is ad még némi mozgásteret, míg az iPhone-on már nehéz sikert elérni a vetélytársak miatt.
A második jobb lesz
Az ebédszünet alatt a Nav N Go marketingkommunikációs vezetőjével beszélgettünk az iGO szoftverről. A vállalat és az alkalmazás sok szempontból az állatorvosi ló szerepét tölti be az App Store-ban: egy régi fejlesztő híres programjáról van szó, ami ugyan nagy sikert ért el az online boltban, de számos kellemetlen tanulsággal is gazdagította a céges tapasztalatokat. Hogy szemléltessem a programmal kapcsolatos kifogásomat, a beszélgetés elején elővettem iPhone-omat, elindítottam az iGO-t, majd a kötelező körökön túljutva megmutattam, hogy még mindig nem töltődött be.
Dózsa Imre elismerte, hogy a navigációs szoftver első verziója nem volt kellően optimalizált, ami az iPhone-os alkalmazásokhoz képest nehézkes, lassú működést eredményezett. A kommunikációs szakember szerint azonban sokat tanultak a hibákból, és a nyár végén érkező szoftver már sokkal jobb lesz. "Több embert állítottunk az iPhone-os verzióra, ezért az új program gyorsabb, stabilabb lesz", mondta Dózsa, aki szerint gyökeres változást jelentett az App Store-os iGO esetében, hogy közvetlen, brutálisan őszinte visszajelzések érkeztek a júzerektől.
"Korábban főleg a partnerekkel álltunk kapcsolatban, most a végfelhasználók mondták el véleményüket, ami keményebb kritika volt, összességében azonban ez sokban segítette a fejlesztések további irányát".
Jelenleg a bevételek körülbelül tizede érkezik az Apple boltjából, és sok pénzt kell még abba fektetni, hogy ez az arány nőjön. Dózsa szerint itthon nagy a márka ismertsége a magyar gyökerek miatt, de Németországban is sok rajongója van az iGO-nak, és az App Store segíthet abban, hogy a márka ismertsége tovább nőjön.