Jelentsük fel saját magunkat!
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Egy amerikai tinédzser az Északi-sarkon szeretne bejelentkezni Foursquare-en, hogy kitüntetést kapjon – olvasható a szalagcímben, az már szinte részletkérdés, hogy az említett tini alig tizenöt éves, így a legfiatalabb lenne, aki elérte az Északi Sarkot.
De mi az a Foursquare, és miért akart valaki ennyit utazni egy virtuális kitűzőért? A Foursquare, Gowalla, Brightkite és társaik úgynevezett lokációalapú helymegosztó alkalmazások. Legjobban egy példán keresztül tudnánk megmutatni, mire használják immár több száz ezren a világon és néhány százan Magyarországon.
Buli előzetes egyeztetés nélkül
Képzeljük el, hogy szombat délután van, süt a nap, nincs kedvünk otthon maradni. Összeszedjük magunkat, és kisétálunk a Margitszigetre. Ezt meg is osztjuk telefonunkon a fent említett alkalmazások valamelyikén. A szolgáltatásra regisztrált barátaink kapnak erről egy értesítést, twitteres, facebookos ismerőseink is látják, hol vagyunk éppen. Néhány barátunk kedvet kap, és csatlakozik hozzánk a Margitszigeten, és persze ők is bejelentkeznek.
Egy idő után továbbállunk, mondjuk, vacsorázni, és onnan is bejelentkezünk. Ekkorra a barátainkból és a barátaink barátaiból már egészen nagy társaság gyűlhet össze, így estére egészen nagy buli kerekedik anélkül, hogy bárkivel megbeszéltük volna a programot.
Több olyan alkalmazás van most, amellyel bárhol megoszthatjuk éppen aktuális helyzetünket barátainkkal. A legnagyobb ezek közül a Foursquare, de szorosan a nyomában van a Gowalla is. Harmadik versenyzőként ott a Brightkite, de ezt Magyarországon szinte senki sem használja. A cég azonban egy valami miatt nagyon fontos, de erről kicsit később.
Kezdő lépések
A helyzetmeghatározós alkalmazások nem újak, nem most találták ki őket. Magyarországon is voltak már olyan honlapok, amelyek hasonló elvre épültek, elég példának a Jó-hely, az Ittvoltam, a Kocsmakereső. Ezek működtek is, használták is a netezők. Igazán elterjedni talán azért nem tudtak, mert nem mindnek készült mobilverziója.
Volt Magyarországon egy Bluetooth-alapú közösségi kommunikációs alkalmazás is mobilokra. A Bluespot lényege az volt, hogy nagyjából ötven budapesti szórakozóhelyen Bluespotokat építettek ki, és az erre csatlakozók vadidegeneknek küldhettek üzenetet.
Nagy a harc
A Foursquare egy éve indult, ma már egymillió felé közelít felhasználóinak a száma. Ez a többi közösségi oldal felhasználóinak a számát nézve nem is tűnik soknak, de a Foursquare sokkal gyorsabban növekszik, mint annak idején a Twitter. A Wall Street Journalon megjelent hír szerint hamarosan elérheti az egymillió regisztrált usert, ami a Twitternek két év alatt sikerült.
A sikerre felfigyelt a Yahoo is, a cég vezérei komolyan elgondolkodtak azon, hogy még most megveszik a sikeresnek ígérkező vállalkozást. Az ára nagyjából százmillió dollár lenne. Persze a hírt nem erősítették meg egyik cégnél sem, a Yahoonál csak annyit mondtak, hogy tárgyalnak, de hát annyi mindenkivel tárgyalnak.
Hasonló utat szeretne bejárni a jelenleg második legnépszerűbb szolgáltatás, a Gowalla. Ők még csak néhány százezer felhasználóval rendelkeznek, de erősen növekednek ők is. A két alkalmazás között nagy különbség nincsen, a felhasználók egyik fele az egyikre, a másik a másikra esküszik és az érvek nagyjából kimerülnek abban, hogy melyik szebb.
Ingyenkávé és polgármesterség
Magyarországon még nagyon kevesen használják ezeket az alkalmazásokat, csak néhány százan töltik azzal a megérkezésük utáni első percet, hogy becsekkoljanak egy adott helyen. Ezt legkönnyebben okostelefonjukkal tehetik meg, Andoridra, iPhone-ra, Blackberryre, Palmra és más készülékekre is vannak letölthető alkalmazások, de a legegyszerűbb mobilról is be lehet jelentkezni, amennyibe van rajta böngésző.
A folyamat a következő: regisztrálunk valamelyik oldalra, majd megkeressük a facebookos és twitteres ismerőseinket, akik szintén regisztráltak az adott szolgáltatásra. Ezek után már csak annyi a dolgunk, hogy bejelentkezzünk. Általában ennél a lépésnél az alkalmazás GPS segítségével felajánlja azokat az egy-két kilométeres körzetben lévő helyeket, amelyeket valaki már felvitt a térképre. Nagy általánosságban mondható, hogy egészen lefedett például Budapest (csak erről tudok nyilatkozni, mert itt próbálgattam az alkalmazásokat). De ha valamit mégsem találunk, akkor néhány kattintással fel is vihetjük a térképre. Az ismerősök értesítést kapnak, ha ezt állították be, és máris indulhat a buli.
Persze minden alkalmazás akkor lesz érdekes, ha valamilyen versengést, játékot is tartalmaznak. A Foursquare indulásakor az éjszakai életet akarta játékká alakítani, és itt visszakanyarodnánk az Északi-sarkra tartó tinédzserhez. Ha ugyanis elsőként jelentkezünk be valahova, akkor kitüntetést, kapunk. Ha egy héten belül háromszor jelentkezünk be valahova, kitüntetést kapunk. Nagyon sok féle kitűzőt tudunk gyűjteni, képzeljük el úgy, mint a cserkészeknél a kitüntetéseket.
Ha mi jelentkezünk be a legtöbbször egy adott helyre, akkor egyenesen mi leszünk a hely polgármesterei. Ez azért fontos, mert az Egyesült Államokban vannak olyan kávézók, amelyek ingyen kávét ajánlanak fel azoknak, akik annyira sokszor jelentkeztek be egy helyről, hogy polgármesterekké váltak.
A Gowallával pontokat és tárgyakat lehet gyűjteni, nekem például már van egy elektromos gitárom, egy Margarita koktélom, egy sálam és egy könyvem.
Itthon még nem hallottunk ilyen szórakozóhelyről, kávézóról, de ez még változhat. Ma ugyanis azon folyik a verseny a két szolgáltatás használói között, hogy melyik fog elterjedni. Mindkettőnek van esélye, mert még baráti társaságokon belül is keverednek a szolgáltatások. Az én ismeretségi körömben is vannak Foursquare-hívők és Gowalla-hívők is, igaz, egyelőre a Foursquare-t használják többen. És itt lesz érdekes a harmadik szolgáltatás, a Brightkite.
Egy check in mind fölött
Ők is fejlesztettek egy hasonló alkalmazást, amit azonban egyelőre nem sokan használnak – itthon nem is találtam ismerőst rajta. A cég azonban továbblépett, és véget akar vetni a háborúnak. Azt tervezik, hogy egyesítik a felületeket, és fejlesztenek egy felületet, ahonnan egyszerre mindhárom szolgáltatásba be lehet posztolni, éppen hol vagyunk. Ez volna a check.in. Egyelőre csak béta verzióban létezik, meghívót kell kérni, hogy használni tudjuk a szolgáltatást.
Az a gond vele, hogy a check.innel nem tudunk értesítést küldeni az ismerősöknek bejelentkezéseinkről, és ezzel nagyjából értelmét is veszti az egész. De átmeneti időszakra jó, és hamarosan valószínűleg eldől, hogy melyik lesz a népszerű szolgáltatás itthon.