![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Reggel részlegesen lehalt a Vodafone
További Tech cikkek
-
Fontos újítást vezetett be az OTP, így szűrhetők ki a telefonos csalások
- Mark Zuckerberg robotokkal váltaná ki a tartalomkészítőket
- Egy mesterséges intelligenciával kapcsolatos állást utasított vissza Scarlett Johansson
- Az Europol elárulta, mennyi áldozata volt napont a kiberbűnözésnek 2023-ban
- A Microsoft elárulta, hány gépet érintett a globális informatikai hiba
Több olvasónk is jelezte, hogy péntek reggel akadozva működött a Vodafone szolgáltatása. Nehézkes volt telefonálni, sms-t küldeni, ahogy a mobilnetes adatszolgáltatás is haldoklott. A panaszok száma ugyan jóval kevesebb volt, mint a T-Mobile decemberi leállásakor, ám érezhetően nemcsak egy-egy városrészt érintett a leállás.
Már elhárították
A Vodafone kommunikációs igazgatója elmondta, hogy valóban volt egy kisebb üzemzavar a kora reggeli órákra, ám azt munkakezdésre már sikerült elhárítani.
Mint azt Suba Jánostól megtudtuk, a hiba körülbelül két órán keresztül, reggel háromnegyed hattól háromnegyed nyolcig állt fent, és a Vodafone 1-es számú kapcsolóközpontjáig lehetett visszavezetni, ahol elromlott egy alkatrész. Ez a központ a Tatabánya, Dunaújváros, Kecskemét és Eger által határolt területet látja el, a részleges leállás tehát érintette Budapestet is, az ország többi részét azonban nem.
A meghibásodás ezen a területen sem volt általános: volt, aki tudott hívást kezdeményezni, volt, aki csak sokadik próbálkozásra, és persze akadt olyan is, aki az említett időszakban teljesen leszakadt a hálózatról. Az alkatrészprobléma a Vodafone előfizetőinek körülbelül 10-15 százalékát érintette.
Suba János szerint több napba telik, amíg a nagyon alapos vizsgálat pontosan kideríti a részleteket a meghibásodással kapcsolatban. Az adatgyűjtést azonban nehezíti, hogy az emberek többsége a probléma fennállása alatt aludt, vagy nem használta a készülékét, így viszonylag kevés a dokumentálható eset.
Félévente egy?
A hazai mobilozás történetében a legemlékezetesebb leállást a T-Mobile produkálta tavaly decemberben. A szolgáltatás az ország legtöbb területéről elérhetetlen volt közel egy napon keresztül: egy előre tervezett éjszakai munka során fellépő váratlan szoftverprobléma egészen délután fél négyig ellehetetlenítette a több millió előfizető egy részének az életét. Először a cég azzal próbálkozott, hogy a felhasználókat a telefon ki-, majd bekapcsolására kérte, a hálózati hibát azonban ez sem oldotta meg. A vállalat kárpótlásul ingyen tíz perc lebeszélhetőséget ajánlott fel a felhasználóknak.
A leállás egyik legismertebb momentuma azonban a webkettes térben zajlott: amikor a T-Mobile twitteren közölte, hogy "A hálózati problémával kapcsolatban lesz hivatalos tájékoztatás", a Vodafone retweetben az azóta már legendássá vált mondatot válaszolta: "Ok, csörögjetek ránk! ;)". A mobilcég egyéb csatornákon is támadott, a Google reklámrendszerén keresztül terjesztett hirdetés szövege a következő volt: "Válaszd a Vodafone-t. Velünk most is elérheted ismerőseid!".
Mivel a bevett csatornákon használt hivatalos, együtt érző, segítőkész kommunikációval szembement a Twitteren és Google-ön tapaszlatható stílus, a Vodafone eltávolította pozíciójából a kommunikációt végző személyt.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)