További Tech cikkek
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
- Azonnal cserélje le, ha ilyen routert használ!
Rendkívüli sikernek bizonyult az Apple legújabb táblagépe, az iPad: két hónap alatt kétmilliót adtak el belőle, és azt is csak az USA-ban, mert a nemzetközi forgalmazás május végén kezdődött. Az április 3-i megjelenés után eltelt hónapban a wifis iPad kétszer olyan gyorsan fogyott, mint annak idején az iPhone, és az Apple rögtön be is jelentette az új, 3G-s modellt, ami napok alatt eltűnt a boltokból – egyetlen hétvége alatt becslések szerint 300 000 darab fogyott el.
Az iPadet körülvevő, szinte szektás fanatizmust árnyalja, hogy az USA-ban a legolcsóbb, csak wifis, 16 gigabájtos tárhellyel árult iPad is majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy a technikai paramétereit tekintve sokkal jobban felszerelt Asus vagy MSI netbook. Az iPad ráadásul nem tud multitaskingolni, vagyis nem futtatható rajta egyszerre több külső alkalmazás, és az Apple sokat vitatott döntése értelmében nem fut rajta a Flash, ami elérhetetlenné teszi a netes tartalmak jelentős részét. És bár az Apple boltjából, az iTunesról rengeteg külső alkalmazás vagy elektronikus könyv letölthető rá, mindeddig nehéz volt olyan értékes, eredeti tartalmat találni, ami a divatfaktoron kívül indokolta volna az iPadbe befektetendő összeget.
Wired to the Rescue
Senki nem gondolta volna, hogy az egyik legígéretesebb ötlet pont a haldokló és naponta eltemetett nyomtatott sajtótól érkezik majd, mégis ez történt. A Wired techmagazin már hetekkel az iPad megjelenése előtt bejelentette, hogy elkészíti a lap kifejezetten a táblagépre szánt, elektronikus változatát. A bejelentés és az azt kísérő bemutató márciusban fergeteges sikert aratott a texasi South by Southwest techkonferencián, és a Wired most beváltotta ígéretét: 5 dollárért, a nyomtatott lap árával egyező összegért megvásárolható a legfrissebb szám iPades változata. Veszik is rendesen.
A nyomtatott sajtó lassan naponta beszámol saját haláláról. A csökkenő hirdetési bevételek miatt jó néhány nagy múltú lap zárt be végleg, vagy küzd anyagi nehézségekkel, és semmi jel nem mutat arra, hogy megfordulna a trend. A Wired vállalkozása azonban, bármennyire is kezdetleges, felvillantja annak lehetőségét, hogy a nyomtatott sajtó kilábaljon a válságból. Ehhez nem kell más, mint erős brand name, megfelelő technológiai partner, kiemelkedő minőségű tartalom és nagyvonalú, látványos dizájn.
Az iPades Wired még a tizedét sem vonultatja fel azoknak a lehetőségeknek, amelyek egy táblagépre optimalizált kiadvány előtt állnak. A mostani kiadványban az egyes oldalak lehetnének akár pdf-ek is – igaz, lapozni egyszerű, de intuitív navigációs rendszerrel lehet (egy cikken belül fel-le mozdulattal lehet görgetni, a cikkek között jobbra-balra),de csak néhány valóban látványos funkcióval bővült a nyomtatott tartalom: forgatható illusztráció, kapcsolódó videók, thumbnailekre koppintva cserélhető fotók, ilyesmi.
A Wired ötlete mégis eredeti, mert – a kényszerűségek miatt lebutított webszájtokkal, így sajátjával, a wired.com-mal ellentétben – megőrzi azokat a dizájnelemeket, amelyek a kezdetektől meghatározták a lap arculatát, és jól fogyasztható, friss, számtalan interaktív lehetőséget tartogató felületen prezentálja őket. A szlogent, miszerint „content is king”, már az óvodások is ismerik, de azt, hogy a dizájn is tartalom, és hogy a hozzáadott érték még királyabbá teszi a tartalmat, még nekik is meg kell tanulniuk. Ez az az elv, amit az e-inkkel működő e-könyvek, mint a Kindle és társai egyelőre figyelmen kívül hagynak, és ha így folytatják, hosszú távon ugyanúgy halálra vannak ítélve, mint a nyomtatott sajtó.
Legyen olcsóbb, könnyebb, netesebb
A Wirednek persze viszonylag könnyű dolga volt, mert a nyomtatott lapból az utcán 80 ezer, előfizetéses úton 670 ezer példány fogy el havonta, és bár valószínű, hogy az iPades kiadás vásárlóinak túlnyomó többsége egyébként is előfizet a lapra, mégis kíváncsi volt rá, mire képes a Wired az iPaden, és ezért hajlandó volt 5 dollárt fizetni, illetve fél gigabájtos lapszámot letölteni.
Annál, amit az első számban mutat, a Wired csak többre lehet képes. De ha az évek óta haldokló nyomtatott lapoknak van egy kis eszük, a nyomába erednek, felvesznek néhány jó dizájnert meg programozót, ráállnak a különleges tartalomra, az interaktív, vonzó hirdetésekre, és megcsinálják a 21. század sajtóját. Nyomdagép nélkül, persze.
Ráadásként még egy kis extra tartalom, egyenesen a Wired iPades kiadásából, amelyben Stephen Levy véletlenül éppen arról értekezik, mi kell ahhoz, hogy a táblagépek forradalma bekövetkezzen. Levy szerint a sikernek három feltétele van. Az egyik, hogy a tableteknek jóval olcsóbbnak kell lenniük a mostaninál – elég olcsónak ahhoz, hogy akár el is veszíthessük őket. „Amikor az áruk 200 dollár alá esik, megértjük majd, hogy a táblagépekért kifizetett pénz a tartalom ára, és nem az üvegé meg a szilíciumé.” A másik feltétel, hogy az eszközök legyenek papírkönnyűek, és a harmadik, hogy minden pillanatban kapcsolódjanak az internethez, írja Levy.