Tekla
11 °C
16 °C
Index - In English In English Eng

Magyarok kötik össze a webet a tévével

2010.06.26. 10:38
Az egyszerű lakás a Dagály standfürdő közelében egyáltalán nem úgy néz ki, mintha itt készülne a jövő tévészolgáltatása. Pedig itt fejlesztik a rendszert, amely egy szintre emeli a hagyományos tévéadásokat és az online tartalmakat. A Google még csak beszél arról, hogy web lesz a tévében, a Homesys már megvalósította.

Lázár Csaba, a Homesys igazgatója öt évvel ezelőtt mutatta be az első tévés platformját, amivel még a gazdag vevőket célozta meg. "Van olyan vevőnk, aki mindegyik szobájába rendelt egy gépet, még a medencéhez is." A háromszázezer forintos, pc-alapú tévéfelvevő és a havidíjas műsorújság azonban drága ahhoz, hogy széles körben elterjedjen.

Szezám tárul

Ősszel megjelenik a Homesys új lejátszója, a Hybridbox, amit 50 ezer forintos áron akarnak piacra dobni, és ingyenessé teszik a műsorújságot is. Amikor megjelent az olcsó Intel Atom processzor, teljesen új hardver kifejlesztésébe fogott a cég. Lázár Csaba az Alibaba.com portál segítségével talált is egy Sencsenben működő kínai céget, ami vállalata a hardver legyártását.

Decemberben érkezett meg a Hybridbox első prototípusa, februárban elkészült a végleges dizájn. A lejátszó alig nagyobb egy szendvicssütőnél, és tizedannyit fogyaszt. A házat és az alaplapot nem teljesen a magyar cég tervezte, de a jobb szellőzés érdekében néhol módosították a kínai dizájnt, és helyet kellett találni a beépített dvb-t tévétunernek, amivel fogható a MindigTV digitális adása.

"Nehéz a kínaiakkal dolgozni, néha nem értik meg, hogy mit akarunk" - mondta Lázár Csaba. Egy usb-kártyaolvasót mutat, amely szabványos méretű csipkártyákat kezel, és ezt szeretnék lecserélni egy beépített, SIM-kártya méretű leolvasóra. Erre azért van szükség, mert az Antenna Hungária úgy döntött, hogy fizetős lesz a MindigTV bővített szolgáltatása, és az ügyfeleket ilyen csipkártyákkal azonosítják. A kis gépben jobban elfér a kisebb kártyaolvasó.

Másolják le!

Nem a hardver a lényeg, az új gép csupán egy minta platform. Lázár Csabát az sem zavarná, ha Kínában rögtön klónoznák az eszközt, és megjelennének a másolatok. Üzletüket a már most is meglévő szoftverükre és a szolgáltatásaikra alapozzák, és nekik az a fontos, hogy sok háztartásban legyen tévétuneres pc.

Megállítható és visszatekerhető az adás, és a műsorújságból lehet beállítani a felvételeket. Ezeket a modern funkciókat a legtöbben a nagy tévészolgáltatóknál (T-Home, UPC) ismerték meg, noha a Homesys rendszere már évekkel ezelőtt képes volt minderre. A Hybridbox a sorozatok összes epizódját, vagy egy rendező/színésznő összes filmjét felveszi, ha erre utasítják.

Nagyon fontos különbség a tévészolgáltatók és a Homesys közt, hogy az előbbiek csak néhány szolgáltatást engedélyeznek a set top boxokon, ezzel szemben a Hybridbox valódi számítógép. A médialejátszó program úgy működik, mint az Internet Explorer böngésző: megjeleníti a hírportálok - például az Index.hu, Hvg.hu - cikkeit, videóit, elérhető vele a Magyar Televízió online videótára, az RTL Most, az egyszervolt.hu meséi és a juj.hu bulvártévé videói.

A tévé és a web összekapcsolása abban nyilvánul meg, hogy a felhasználónak ajánlani tudnak olyan webes videókat, amelyek kapcsolódnak az éppen nézett tévéműsorhoz. Emellett a felhasználók is tudnak egymásnak ajánlani tévéműsorokat és online videókat.

Tévére nyomul a Google

Az amerikai cég május közepén jelentette be a Google TV tervét, amivel a netes tartalmakat akarja összekapcsolni a kábeltévés és sugárzott műsorokkal. Olyan rendszert készítenek, amin ha bepötyögjük, hogy Dr. House, akkor az online kölcsönzők, videomegosztók tartalmai mellett az is megjelenik, hogy a népszerű sorozatot mikor adják legközelebb a tévében. Ezt a Homesys szoftvere már megvalósította.

Célzott mosópor

Intelligenciát is építettek a szoftverbe, például nézettség alapján állítja sorba a csatornákat, és korábban megnézett műsorok alapján ajánl újakat. Még egyeztetnek az amerikai Netflix versenyén második helyezett Gravity-vel az általuk kifejlesztett ajánlórendszer használatáról, ami alaposabban elemzi a felhasználói szokásokat. Ez hasznos lehet, mert a Homesys üzleti modellje a célzott hirdetésekre épül.

"Szeretnénk olyan reklámokat adni, amelyek passzolnak a felhasználó tévézési szokásaihoz, és valóban hasznosak. A reklámokkal akarjuk biztosítani a tartalmak ingyenességét, be akarjuk bizonyítani, hogy célzott hirdetésekkel is megkereshető egy film ára" - mondta Lázár Csaba.