Intelligens robotrepülőt fejleszt az amerikai légierő
Ez főleg felszálláskor és landoláskor okoz gondot, amikor sok egyéb géppel kell megosztaniuk a légteret. A robotrepülő ilyenkor szinte megbénul, és távirányításra szorul, mivel magától nem képes eligazodni a sok gép között, nem képes azok pályaadatait és céljait értelmezni.
A légierő Wright-Patterson Air Force Base bázisán most egy olyan szoftveren dolgoznak, ami az emberi pilótákhoz hasonlóan képes elemezni, mi történik a légtérben. Ehhez a legfontosabb a légiirányítás adatainak valós idejű feldolgozása, illetve a többi gép pályaadatainak elemzése. Az algoritmust egy adatbázis támogatja, ami alapján a szoftver kitalálja, mire készül a többi gép a légtérben.
A tervek szerint így elkerülhető lesz minden olyan hamis riasztás, amikor le- és felszállásnál a robotrepülő csak annyit lát, hogy a pályája veszélyesen közel vezet el más gépekéhez. Valójában nem ez a helyzet, csak a pilóta nélküli gép nincs tisztában azzal, hogy a többi gép landolási vagy éppen felszállási manőverekre készül, és abból számol, amit lát: ha a többi gép nem változtat a pályáján, ütközésveszélyes helyzetbe kerülnek. Ilyen problémák sokszor okoznak gondot a katonai repülésirányításnak, még aránylag üres légtérben is.
A légierő szerint a robotrepülők intelligenssé tétele nem várhat sokáig, mert egyre több pilóta nélküli gép áll szolgálatba, nemcsak a hadseregben, de a polgári repülésben is. Legutóbb például a FedEx jelentette be, hogy robotrepülőkből álló flotta üzembe helyezésére készül, amelyek a madárrajokhoz hasonló formációkban, az emberi pilóta vezette vezérgépet követve repülnek.