Gázhuzatból áram a mélygarázsokban
A gond most hirtelen jelentkezett a rohamosan fejlődő kínai nagyvárosokban – sőt már a távoli régiókban is –, és főleg a hatalmas irodaházak és a sokemeletes bevásárlóközpontok mélygarázsaiban vált égetővé. A gépkocsik csökkentett sebességgel, de alacsony fokozatban, nagy gázzal közlekednek a zárt parkolókban, és hidegen, dús emissziókat kipufogva indulnak.
Az autók kiváltképpen veszélyes szén-monoxidot és mindenféle káros anyagot, port árasztanak a szűk, alacsony parkolóterekbe. Ám nemcsak a mérgező szennyeződést kell mérsékelni a mélygarázsokban, hanem gondoskodni kell a tűzvédelemről, a könnyű odajutásról, és vész esetén a menekülő utakról is. A biztonsági előírások igencsak vaskos könyvet töltenek meg.
A levegő élvezhetőségéről a helyi lehetőségekhez és igényekhez szabott, a közönséges porszívókétól a filmgyári szélgépek méretéig terjedő nagyságú elszívó-berendezésekkel igyekeznek gondoskodni. És mert az elszívott levegőt a magasban kell kibocsátani a szabadba, a bonyolult szívócső-hálózatokat a tetőzet fölé nyúló kéményekbe csatlakoztatják.
Egy Makaóban kaszinót építő hongkongi vállalat több ismert európai szellőztetőgyárral konzultálva most azt javasolja, hogy a talajszinthez legközelebbi, tehát a legfelső mélygarázsszinten gyűjtsék össze a különféle elszívók gázait, és egyetlen, de roppant magasra nyúló csőkéményben vezessék fel azokat.
A csőben a természetes légnyomás különbségen túlmenően télen még a hőmérséklet-különbség révén is igen gyorsan áramlanának a légtisztító szivattyúkkal-sűrítőkkel is odaterelt, elszívott gázok. Olyannyira, hogy a kéménybe legfelülre egy áramvonalas házú, soklapátos szélturbinát is be lehetne építeni – olyasvalamit, mint a tengerparti szélkerekesek esetén, csak ennek nem három nagy és hosszú, hanem sok, kis átmérőjű, propellerszerű lapátja lenne. A turbina megforgatása ugyan némileg mérsékelné a feláramló huzat gázelszívó hatását, ám az így termelt áram működtethetné a különféle elszívókat.
Az ötlet persze nem egészen új, hiszen az amerikai szén-, olaj- és atomüzemű erőművek felmelegedett hűtőlevegőjét elvezető tornyokba már szereltek hasonló kísérleti szélturbinákat. A megvalósítás előtt azonban a hongkongi cég kikéri a nagy aerodinamikai intézetek véleményét is.