További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Karácsony előtt körülbelül 24 órán át nem volt elérhető a Skype. A felhasználók ez idő alatt nem tudtak bejelentkezni a hálózatra, és emiatt nem tudtak kapcsolatba lépni az ismerőseikkel. A tavaly viharos körülmények között új többségi tulajdonos kezébe került cég informatikai vezetője szerdán egy hosszú blogbejegyzésben számolt be a kimaradás okairól, és azokról a lépésekről, melyeket a hasonló esetek elkerülése érdekében tesznek.
Lars Rabbe azt írja, hogy hibák láncolata vezetett a hálózat globális összeomlásához. Elsőként az offline üzenetek tárolásáért felelős szerverek egyik fürtje terhelődött túl, ami miatt az ezekhez kapcsolódó Skype-kliensek késéssel kaptak választ a kiszolgálóktól. A szoftver windowsos kiadásának új verziója (5.0.0.152) e késéseket nem tudta kezelni, ami a kliens lefagyását okozta. Ekkor még más platformokon, illetve más windowsos verzió használatakor nem jelentkezett hiba.
Csakhogy a Skype-felhasználók körülbelül fele már ezt a windowsos változatot futtatta, és ezek körülbelül 40 százaléka leállt a hiba miatt. A probléma továbbterjedését az okozta, hogy a lefagyó kliensek között sok volt a supernode, azaz a Skype hibrid peer-to-peer hálózatában vezérlési funkciókat is ellátó csomópont. Rabbe leírása szerint a supernode-ok 25-30 százaléka állt le ekkor. Emiatt a megmaradó supernode-oknak az átlagosnál jóval nagyobb terheléssel kellett volna megbirkózniuk, köszönhetően annak, hogy a lefagyott klienseket a felhasználók nagy számban próbálták meg újraindítani. A sokszoros túlterhelés miatt a supernode-ok leállították magukat, ami végül a hálózat teljes összeomlását okozta.
Frissítik a frissítőt
A vállalat a hasonló esetek elkerülése érdekében több lépés meghozatalára tett ígéretet. Többek között fejleszteni fogják az automatikus frissítés funkciót, hogy a javításokat minél gyorsabban el tudják juttatni a felhasználókhoz; felülvizsgálják a szoftvertesztelési folyamataikat, hogy az olyan szoftverhibákat, amelyek most a windowsos kiadásban előkerültek, még idejében ki tudják szűrni; és bővíteni fogják a Skype hálózatát kiszolgáló központi infrastruktúrát.
„Őszintén hálásak vagyunk a felhasználóinknak, és megtiszteltetésnek tartjuk kitartó támogatásotokat. Tudjuk, mennyire fontos számotokra a Skype, és tudjuk azt is, hogy ezúttal nem tudtunk megfelelni az elvárásaitoknak, nem volt megfelelő a kommunikációnk sem a hiba idején. Tanulni fogunk a hibáinkból” – írta Lars Rabbe.
A Skype az előfizetőinek 1 dollár kártérítést ad, ami bizonyos országokban 30 perc telefonálásra elegendő, illetve egy héttel meghosszabbítható vele az előfizetés, írja a Neowin.
Videózni is tud
A vállalat egyben bejelentette, hogy az Apple iPhone-on, iPaden és iPod touchon futó kliensszoftver új – az App Store-ból már letölthető – változata támogatja a videohívást is. A kamerával nem rendelkező modellek esetében értelemszerűen a videohívások fogadására van csak lehetőség.