Az iPhone a legnépszerűbb, mégis az Android győz
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Az androidosok meg az iPhone-osok valamiért szeretnek egymásnak feszülni, amire remek alkalmat adnak a havonta megjelenő statisztikák. Piaci részesedések csapnak itt össze aktivált mobilokkal, kategóriahatárok bevételi mutatókkal. A sokáig unalmas amerikai piac az elmúlt három évben alapvető változásokon esett át, és most már alig lehet tudni, melyik a piacvezető mobilcég, de az biztos, hogy nem a korábbi első helyezett, a BlackBerry-t gyártó RIM.
Zuhanás
Ennek a vállalatnak éveken át megkérdőjelezhetetlen volt az elsősége, a Windows Mobile és a Palm csak az okostelefon-biznisz asztaláról lehulló morzsákat tudta felcsipegetni. Aztán megjelent az iPhone, majd a 3G, és a 3GS, és a Blackberry jelentős gyengülésbe kezdett, majd egy valamivel alacsonyabb bázison kapaszkodott meg. Úgy tűnt, semmi sem állíthatja meg az Apple előretörését, és hogy a vállalat a RIM-mel együtt fogja uralni az amerikai okostelefon-piacot, amikor megjelent a Google és az Android, és megváltozott minden.
A webkettes cég alapvetően más filozófiával versenyez, mint konkurensei: az Apple és a RIM maga készíti a hardvert és a szoftvert is, eredményeik tehát egyetlen gyártó néhány termékére vonatkoznak. A Google ezzel szemben operációs rendszert készít, ami végtelen számú gyártó végtelenszer n számú termékén bukkan fel. Ezt a harcot az Apple és a RIM nem tudja megnyerni, de a platformok méretének ettől függetlenül van jelentősége: hiába nagy eredmény, hogy a két gyártó egyedül is állja a sarat a népes konkurenciával szemben, a fejlesztők azt a platformot fogják választani, amelyiken a legtöbb felhasználót érik el. Nem az a lényeg tehát, hogy az iPhone vagy a Blackberry sokkal népszerűbb, mint a legsikeresebb Android-alapú mobil, hanem hogy az összes androidos mobil már lenyomja a kevés Apple- vagy RIM-gyártmányt.
Ki van a csúcson?
Egyelőre azonban a trónfosztás még nem történt meg, vagyis részben már megtörtént: július óta androidos mobilból fogy a legtöbb az amerikai okostelefonok piacán, akkoriban az Apple és a RIM még versenyben voltak egymással. Szeptemberben ez is megváltozott, a Blackberry azóta gyengül, az iPhone stagnál, míg az Android töretlenül nő. A Nielsen kutatása szerint az utolsó fél évben az eladások 40,1 százalékát adta az Android, 27 százalékát az iPhone és 19 százalékát a Blackberry.
Ettől függetlenül a Google platformja továbbra sem piacvezető, hiszen a fenti statisztika csak az aktuális eladásokat és nem a forgalomban lévő készülékek számát mutatja. Ezt az adatsort nézve az Apple az első az Egyesült Államokban, az iOS-re épülő készülékek (iPhone, iPad, iPod Touch) ugyanis 28,6 százalékot tudhatnak maguknak a piacból, ami nagyjából megfelel az egy évvel ezelőtti eredménynek. A Blackberry-t már jobban megviselte az Android előretörése, láthatóan elsősorban ettől a platformtól szerzett vevőket a Google, hiszen a platform részesedése 34 százalékosról 26 százalékosra csökkent. Az Android közben 15 százalékról 26 százalékra jött fel, hibahatáron belülre került a Blackberry-hez képest, és várhatóan rövidesen megelőzi mindkét riválisát: esélytelen megállítani az előretörést.
Máshogy nézve
Persze a platform sikerességét nemcsak az eladási adatok határozzák meg. Az Android most már minden árkategóriában megtalálható, és sokszor olyanok is növelik a rendszer piaci részesedését, akik nem aknázzák ki kellőképp az okosmobilban rejlő lehetőségeket, akik a fejlesztők szempontjából nem is különösebben értékes vásárlók.
Hogy mennyire használják ki az egyes platformok képességét a felhasználók, azt jól mutatja, hogy milyen intenzitással neteznek a készülékekről, hiszen ez az egyik leggyakrabban előkerülő okosmobil-képesség. Ebben a mutatóban az Apple konkurenseinek még komoly a lemaradása: a NetApplications szerint a teljes netes forgalom 0,13 százalékát adták a Blackberry-s, 0,4 százalékát az androidos, és 1,7 százalékát az iOS-alapú készülékek decemberben, ráadásul az Apple növekedési üteme a legagresszívebb. A Google ugyanis csak 0,33 százalékpontot nőtt február óta, míg az iOS-eszközök gyártója 1 százalékpontot hízott.