Legyőzhetetlen a Google Apps
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A webes szolgáltatások brutális tömeget vonzanak. A Google Apps online szövegszerkesztőjét, levelezőjét világszerte 3 millió vállalat használja, és naponta háromezerrel nő az ügyfelek száma. Bár a többségük 5-50 fős kisvállalat, körülbelül havonta összejön egy nagyobb fogás, egy 50-70 ezer fős cég is. Érdemes utánaszámolni, hogy milyen gigantikus adatközpontok szükségesek az ügyfelek kiszolgálásához. A Google nem árulta el, hogy a 3 millió vállalat mennyi egyéni felhasználót jelent, de fenti számok alapján a legrosszabb esetben is évente 5-6 millió postafiókot kell létrehoznia. Tehát a webes óriás évente nagyjából 125-150 ezer darab 1 terabájtos merevlemezt fogyaszt el.
Kelet-Európában egyelőre kevésbé futottak fel a webes szolgáltatások a nagyobb vállalatok körében – mondta Adbel Wahed Bendaoua, aki a Google vállalati ügyfeleiért felel a régióban, és nemrég Budapesten járt, hogy felpörgesse az üzletet. Magyarországon a Google vállalati alkalmazásait elsősorban a kisvállalati szegmensben használják. A jelenlegi piaci viszonyok miatt a cég nem foglalkoztat külön a vállalati alkalmazásokért felelős alkalmazottat, inkább a helyi partnereken keresztüli értékesítésre fókuszál, ők jól ismerik a piacot.
Biztonságos távmunka
Amikor felvetettem a kérdést, hogy a Google hol tárolja a vállalati ügyfelek adatait, Bendaoua mosolyogva visszakérdezett: Miért lényeges, hogy nem 5 méterre, hanem 5 ezer kilométerre vannak az adatok? Azt mondta, hogy a tizenöt fős cégeket ez egyáltalán nem érdekli, de az ötvenezres nagyvállalatokkal ezt a témát kell először tisztáznia. És azt is elmondta, hogy ugyanezt a kérdést teszi fel a potenciális ügyfeleknek. Bendaoua szerint százszázalékos biztonságot csak a külvilágtól elzárt adatközpontban lehet elérni, de a helyzet az, hogy az adatközpontok – függetlenül attól, hogy azok a cég telephelyén vagy a Google-nél vannak – az internetre csatlakoznak. Tehát mindkét esetben támadhatók az internet felől.
A Google azzal érvel, hogy ha baj lenne az adatközpontjukkal, akkor végük lenne. Ezért dolgozik náluk több száz informatikai biztonsági szakértő. Nem kérkednek azzal a tárgyalásokon, hogy úgyis náluk vannak a legjobb mérnökök (közismert, ugye, hogy a Facebook, a Google és a Microsoft pofátlanul szedi el egymástól a legjobb koponyákat), de azért megkérdezik az ügyféltől, hogy neki is több száz hálózatbiztonsági és adattárolási mérnöke van-e. Bendaoua azzal érvel, hogy e fölénynek köszönhetően ők ezer támadást is simán visszavernek, míg egy kisebb erőforrású cégnél lehet, hogy tíz támadásból egy sikeres lesz. Így hessegetik el az adatok helyével kapcsolatos aggodalmakat.
Igényes megrendelők
A Google Apps csak az alapigényeket elégíti ki, de a vállalat mérete nagy előny a fejlesztésben is. „Évente 150-170 új funkciót adunk hozzá a szolgáltatáshoz, amivel a kisebb helyi riválisok nehezen tudnak versenyezni" – mondta Bendaoua. Rögtön hozzáfűzte, hogy a szoftvereknél hónapokat, de inkább egy évet kell várni az új verzió megjelenéséig. Szerinte a webes fejlesztőknek érdemes együttműködni, a Google platformjára speciális szolgáltatásokat fejleszteni. Adóbevallással, HR-rel, ügyfélmenedzsmenttel a Google nem foglalkozik, és valószínűleg nem fog, tehát ez a lehetőség nyitva áll bárki előtt.
A fejlesztőcégek a megoldásokat eladhatják az alkalmazásboltban, és használhatják a Google tárhelyét. Azt azonban Bendaoua is elismerte, hogy az alkalmazásboltokban kicsit rendetlenség van, amikor felvetettem, hogy a Google Apps Marketplace, az Android Market és a Chrome Web Store egyaránt kínál különféle üzleti szolgáltatásokat és appokat, és ezek közt nem könnyű eligazodni.
Fehér foltok
Hogyan látják a magyar cégek a Google fenyegetését? "A csoportmunka területén nem érdemes velük versenyezni" - mondta Juhász Lajos, a Navigátor Informatika ügyvezető igazgatója. Ők más műszaki megoldással, de szintén a vállalatok informatikai gondjainak enyhítésével foglalkoznak, és teljes mértékben a globális Google ellentétei: a helyi piacra szállítanak, és több mint nyolcvan vállalati ügyfelük van, amelyeknél négyezer felhasználót szolgálnak ki.
Juhász Lajos szerint a a webes alkalmazásoknál egészen más a felhasználói élmény. Sok olyan kényelmi funkcióról le kell mondani, ami
a régi alkalmazásokban megtalálható, és ehhez hozzá kell szokni. Az Outlook kliens is rákapcsolható a Google emailszolgáltatására imap protokollal, és ebben az esetben az ügyfélélmény azonos a régen megszokott kényelemmel, és mégsem kerül többe. A Google webes hozzáférésben található titkársági funkcióknál le kell mondani bizonyos szolgáltatásokról, ha Outlookot használunk. Például nem lehet az alapján keresést indítani, hogy melyik munkatárs mikor foglalt. Ugyanakkor a Google által biztosított webes kliensben alapvetően szűrőket használunk, és nem könnyen rendszerezhetők az emailek például a méretük alapján.
A Google legfőbb vonzereje, hogy nagyon olcsón adja a szolgáltatását, mint a lokális riválisai. A mérete miatt tud árat csökkenteni, a rengeteg előfizetésből származó bevétele bőven fedezi a mérnökök fizetését. A helyi cégek jelenleg a terméktámogatás területén vannak előnyösebb helyzetben. A Navigátor például drágábban adja a szolgáltatását, de a Google-lel ellentétben az ügyfélnek nem személytelen weboldalakon kell megtalálnia a probléma megoldását, hanem felhívhat egy 24 órán keresztül elérhető telefonszámot, és az avatott szakértők azonnal segítenek.
A válság egyértelműen a Google irányába terelte a cégeket, és már a nagyobb cégek is hajlandóak lemondani néhány kényelmi funkcióról, hogy még többet spórolhassanak az üzemeltetésen. Kérdéses, hogy a helyi szolgáltatóknak meddig marad terjeszkedési lehetőségük a webes óriással szemben. Ha a felhasználóknak fontos a terméktámogatás, akkor még a Google-lel együttműködve is találhatnak maguknak új ügyfeleket. A csata még nem ért véget, de a felsorakozott haderők alapján sejthető, hogy a Google nem lesz a vesztesek között.