Mindenki a LinkedInt akarja
A LinkedIn.comot tíz éve alapította az előtte a PayPal igazgatótanácsában üldögélő Reid Hoffman. Az oldal abban különbözik a hagyományos közösségi oldalaktól, hogy teljes egészében a munkakapcsolatokra, a karrierépítésre és az álláskeresésre összpontosít.
Ezzel hatékonyan különbözteti meg magát az összes többi hasonló oldaltól, olyan közösséget hoz létre, amihez más oldalon fenntartott tagság mellett is érdemes belépni, és nem utolsósorban a hirdetők számára is értékes, jellemzően jó anyagi körülmények között élő emberekből áll. Az oldal idén tavasszal lépte át a százmillió regisztrált felhasználót.
A részvénykibocsátás árfolyamát az utolsó pillanatban emelte a cég 35 dollárról 45-re, de így is szinte taposták egymást a befektetők a LinkedIn papírjaiért. 7,84 millió részvény kelt el, ami a cég számára 352 millió dolláros tőkeinjekciót jelent. Az alapító, és egyben legnagyobb résztulajdonos Hoffman a részvényei kevesebb mint 1 százalékát adta el, ezzel 5,2 millió dollárt kaszált.
A részvénykibocsátás a cég értékét 4,5 milliárd dollárra tette, ami a vállalat éves forgalmának 17-szerese. Ezt több szakértő erős túlárazásként értékeli (összehasonlításképpen a Google árfolyama a cég értékét az éves forgalma hatszorosára teszi). A LinkedIn egyébként tavaly volt először nyereséges, 15,4 millió dolláros profitot könyveltek el.
Tőzsdei szakértők szerint az érdeklődés nem csak a LinkedInben rejlő lehetőségeknek szól, hanem annak is, hogy a tíz évvel ezelőtti összeomlás után újra megjött a pénzvilág bizalma az online cégek iránt. A következő nagy tőzsdei bevezetés a Grouponé, a Zyngáé vagy a Twitteré lehet (bár nem kizárt, hogy inkább a felvásárlást választják, mint a Skype tette a Microsoft ajánlatára), de valójában mindenki a Facebook tőzsdére lépését várja, aminek 2012 tavasza a legvalószínűbb időpontja a piaci elemzők szerint.