Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Rekordokat dönt a teches triumvirátus

2011.07.20. 13:03
A Google, a Microsoft és az Apple nagyjából egy időben adják ki a negyedéves jelentésüket, így nem nehéz észrevenni, hogy mindegyikük rekordokat dönt. A számok jól tükrözik a vállalatok erényeit és hibáit.

A hardverben erős Apple nagyon jól ráérzett arra, hogy az embereknek újfajta hordozható kütyükre van szükségük. Forgalmának nagy részét az iPad és az iPhone hozza. A Mac számítógépek piaca is bővül, de itt kevésbé látványos a növekedés. Bevétel szempontjából a tartalomszolgáltatás nyom az Apple-nél a legkevesebbet a latba, mert az iTunes nem hoz túl sok pénzt a cégnek (a bevétel 5 százalékát).

Ezzel együtt minden várakozást meghaladó, 28,6 milliárd dolláros bevételt szerzett legutolsó negyedévében az Apple, miközben az elemzők csak 24,9 milliárdra számítottak. A vállalat profitja is meglepetést okozott, az egy évvel korábbi 3,25 milliárd dollár után 2011 második negyedévében 7,3 milliárd dolláros nettó eredményre tett szert a társaság.

A növekedés hajtóereje az iPhone volt, 20,3 milliót adtak el belőle. Ennek a hátterében az áll, hogy az elmúlt negyedévben 15 újabb országban dobták piacra az okostelefont, összesen 42 új mobilszolgáltató kínálatában jelent meg az iPhone, mondta el Tim Cook, az Apple ügyvezető igazgatója. Az iPad is jól szerepelt, 9,25 milliót adtak el belőle, a táblagép a cég forgalmának a 21 százalékát adja.

app2

Az iPod beköltözött a mobilokba, és a számok azt mutatják, nincs nagy igény különálló lejátszókra. Az Apple 7,54 millió iPodot adott el, 20 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt. A Mac gépek sem ugrottak nagyot. Bár 14 százalékkal több fogyott, látni kell, hogy az Apple ezen a területen nem nagy játékos. Csupán 3,95 millió Mac kelt el világszerte, miközben a Microsoft százszor több Windows licencet értékesít, tehát feltételezhetően pc-ből is jóval többet vesznek.

Windows és Office, mint mindig

A Microsoft csütörtökön adja ki negyedéves jelentését, de tőle is várható néhány komoly rekord. Az elemzők a profit 9 százalékos növekedésére számítanak a negyedik üzleti negyedévben, és arra, hogy az éves forgalom eléri a 70 milliárd dollárt. A Microsoft egészen más piacokat ural, mint az Apple. Még mindig a két jól bevált termék, az Office és a Windows domináns a szoftvergyártónál.

Több mint 100 millió Office 2010 licencet adtak el eddig, ami a Microsoftnak több mint 90 százalékos részesedést biztosít az irodai szoftverek piacán. Az Office adja a Microsoft bevételének körülbelül a harmadát. A felhő alapú, azaz böngészőben működő Office 365 szolgáltatás jól startolt, több mint ötvenezer cég használja. A Microsoft abban bízik, hogy az Office 365 segítségével lassíthatja a Google Apps terjeszkedését.

app1

Windows 7-ből több mint 400 milliót adtak el, ez a leggyorsabban terjedő operációs rendszer a Microsoft történetében. A befektetők viszont már azt szeretnék látni, hogy a Microsoft is belép a táblagépek gyorsan bővülő piacára, ahol jelenleg az Apple iPad az úr. Ehhez új rendszerre van szükség, és a Windows 8 csak jövőre jelenik meg. Nem jó, hogy a Windows 7 adja a Microsoft bevételeinek a harmadát, mert ez a piac nagy változáson megy át. Pc helyett sokan táblagépre költik a pénzüket, ezen a területen viszont semmit sem mutat a Microsoft.

A Bing sem tudja megszorongatni a keresőpiacot uraló Google-t, de a Microsoft nagyon igyekszik. Önmagában a Bing részesedése csupán 4 százalék, de a Yahoo Searchcsel együtt 6 százalék, és nagy növekedést hozhat a kínai Baiduval való együttműködés. Ezzel kapcsolatban biztosan mond valamit Steve Ballmer nagyfőnök a csütörtöki bejelentésen.

A Microsoft egyik ígéretes növekedési terepe a játékipar. Az Xbox 360 és a Kinect irányító nagyon sikeres. A játékkonzolok amerikai piacán a Microsoft több mint egy éve piacvezető.

Sokat keres ő

A Google már múlt pénteken előállt a számaival, a június 30-án véget ért második negyedévben rekord 9,03 milliárd dolláros bevételt szerzett. Ezzel meglepte az elemzőket, akik 8,6 milliárdra számítottak.

app3

Az Android szédítő sebességgel terjed, naponta 550 ezer ilyen készüléket aktiválnak, ezzel a Google vezeti az okostelefonok piacát. A Google+ közösségi portál is nagyot robbant, felhasználóinak száma pár hét alatt duzzadt 10 millió főre, és az újabb becslések szerint már a 20 millióhoz közelít.

A Google azonban még mindig egy stabil lábon áll, ami nem túl egészséges. Bevételeinek 97 százalékát hozza a kereső, az Android és a vállalatoknak nyújtott szolgáltatások a maradék 3 százalékon osztozkodik.