További Tech cikkek
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
- Azonnal cserélje le, ha ilyen routert használ!
Nem újdonság, hogy rengeteg játék van a Facebookon. Bankok, kozmetikai cégek, blogok, utazási irodák és a piac még számtalan szegmenséből szerveznek játékokat. A játék menete általában egyszerű, lájkolni kell vagy csatlakozni kell az adott oldalhoz, majd feltölteni valamilyen képet, videót, ötletet. Ezek után jön a szavazós rész, a Facebook tagjai szavaznak arra, amelyik a legjobban tetszik neki.
Legalábbis elvileg ez lenne a lényeg, a gyakorlatban persze mindenki megkéri családját, barátait, rokonait, ismerőseit, munkatársait, hogy szavazzanak az ő fotójára, mert nagyon szeretne egy ötezer forintos utalványt nyerni. Eddig nincs is gond, az ismerősök vagy megteszik ezt, vagy nem. A probléma akkor kezdődik, ha valaki naponta szpemeli tele az ismerősök falát, közvetlen üzeneteket küld neki, emailben zaklatja - ez már a netes etikett része, az ilyet sokan törlik, blokkolják ismerőseik közül. De még mindig kisüzemi toborzásról beszélünk.
Nagyüzemi lájkolás
Akkor válik nagyüzemmé, ha kifejezetten erre a célra alakítanak csoportot, vagy ilyen csoportba lépnek be. A Facebookon ugyanis léteznek olyan csoportok, melynek tagjai egymást segítik az ilyen nyereményjátékokban. A tagok megkapják az utasítást, hogy hova kell tenni a lájkot és oda teszik.
"Ez a csoport ténylegesen arra szolgál, hogy a tagjai nem csak kérnek like-okat, hanem azt viszonozzák is társaiknak" – áll az egyik ilyen csoport szabályzatában. A csoport zártkörű, már meglévő tagok ajánlhatnak új embert. Az új embereket azonban először próbaidőre teszik, minimum egy hétig lelkesen kell lájkolnia mindent, amit elé tesznek. Ha teljesíti a próbát, akkor ő is kérhet lájkot.
Vannak olyan csoportok, ahol cserekereskedelem folyik, például négy lájkot ajánlanak fel négy másik lájkért. Hogy honnan tudnak ilyen sokszor lájkolni valamit? Házastársuk, családtagjuk profiljával, de nem egy esetben hamis, csak erre a célra létrehozott profilokkal. Vannak olyan felhasználók, akik több profillal vannak fenn a Facebookon, hogy minél többször tudjanak játszani, valamint jobb alkupozícióban legyenek cseréknél.
Nyereményért ajándék
Létezik egy másik módja is a segítségkérésnek, ha például nagyobb a nyeremény, a játékos apróbb ajándékokat osztogathat azoknak, akik hozzásegítik a nyeréshez. Ha ezt többször megteszi, egész nagy csoportja lesz, akik bármire szavaznak, amire megkéri őket, mert tudják, hogy megkapják a maguk részét – még ha egy kulcstartó is ez.
A látszólag baráti segítséggel nagyon könnyen lehet manipulálni a játékokat, hiszen hirtelen több száz szavazatot kap egy játékos. A játékok többségénél nem nagy a nyeremény, de akadnak olyanok is, ahol már százezres vagy milliós értékű nyereményről döntenek így a csoporttagok. És mindenhol jelen vannak, szinte nincs olyan Facebookon szervezett játék, ahol ne jelennének meg. A játékszervezők nem tudják kiszűrni ezeket a bérlájkolókat a több ezer szavazat közül, még akkor sem, ha felhívják rá a figyelmet, hogy így nem folytathatják a játékot.
Lájkokat vásárolni
Vírusszerűen terjed a lájkolás
A Facebook lájkolás megváltoztatja a netet, ezt régóta tudjuk, vírusszerűen tudnak terjedni a tartalmak. A legegyszerűbb példa erre néhány hete végzett kísérletünk, mellyel egy teljesen egyszerű blog terjedését vizsgáltuk. A Facebook üzenőfalát ellepték a neten innen-onnan összegereblyézett vicces képekkel operáló blogok linkjei, melyet aztán továbbosztanak, lájkolnak. Napi több tízezres látogatottságot is össze lehet így szedni, a lényeg, hogy vicces, meglepő tartalmat gyakran, napi többször frissítsék.
Az is kérdés, hogy a fenti lájkolós csoportok mennyire hasznosak a játékot szervező cégeknek, hiszen ők azért hirdetik meg a versenyt, hogy olyanok kattintsanak, akiket tényleg érdekel az adott téma. Egy babaholmikat áruló áruház a gyerekes szülőket célozza meg, egy tizenéves lájkja ezért nem sokat ér neki. Ugyanakkor vannak olyan cégek is, melyeket nem érdekel, ki lájkol, a lényeg, hogy minél többen legyenek. Minél több ugyanis a lájk, annál jobb az oldal elérhetősége, annál könnyebben lehet megtalálni.
Éppen ezért a cégek egy része a lájkok vásárlásától sem riad vissza, erre pedig számtalan segítséget kapnak a neten, cégek tucatjai specializálódtak erre. Ráadásul nem is drágán, az ár persze attól függ, hogy milyen lájkokat szeretne a vevő.
Bár ezek a cégek azt állítják, hogy csak olyan rajongókat terelnek az oldalra más hasonló oldalakról, akik valóban érdeklődnek az adott termék iránt, a helyzet korántsem ilyen egyszerű. Lehet egy egész bázisuk, akik némi ellentételezés fejében bármit lájkolnak, amire megkérik őket.
Ezen kívül felhasználók többsége általában azt lájkolja, amit ismerőseinél lát, elég tehát néhány jól elhelyezett lájk és felpöröghet a lájkolás – lásd a keretesben említett vicces blogokat. Mindenhonnan jönnek tehát a lájkolók, pénzért, nyereményekért, ajándékokért, vagy akár lájkokért cserébe. De ők semmilyen értéket nem jelentenek az adott cégnek.