Beteg gyerekekkel gyűjt ügyfeleket a Szallodak.hu
Teljesen egyetértek a Szallodak.hu azon céljával, hogy adományokat juttasson a beteg gyermekeket ápoló Heim Pál kórháznak, de a weboldal mögött álló cég lehetett volna őszintébb azzal kapcsolatban, hogy mit jelent a Facebookon egy lájkolás.
A Szállodák.hu az ígéri, hogy minden lájkolás után 10 forintot ad a kórháznak, és ezt írja a Facebook-oldalán: "Neked csak 1 klikk, egy gyermeknek lehetőség az élethez!" Ennek az egy klikkelésnek azonban olyan következményei lehetnek, amit a legtöbben nem ismernek, nem gondolnak végig.
A lájkolás azt jelenti, hogy az adott oldal kapcsolatba tud lépni velünk a Facebookon, hozzáfér a közösségi oldalon elérhető személyes adatainkhoz. Akár a címünkhöz, telefonszámunkhoz is. Ha ezt követően a Szallodak.hu publikál egy akciós ajánlatot, akkor az megjelenhet a Facebook-oldalukon. Vagyis a lájkolással nemcsak egy klikket adunk, hanem hanem egy hirdetési felületet a Facebookon.
Ez a kapcsolat A Szallodak.hu-val (és minden más alkalmazással) bármikor megszüntethető. A Facebook kék fejlécének jobb oldalán kell rányomni a "kezdőlap" felirat mellett lévő, lefelé mutató nyílra, utána az adatvédelmi beállítások menüpontra, majd pedig az alkalmazások és weboldalak almenübe kell belépni. A beállítások módosítát választva egy mozdulattal kitörölhető bármelyik alkalmazás. Ha nincs ellenünkre, hogy a vállalat hozzáfér az adatainkhoz, akkor is szűkítani tudjuk a mozgásterét. Például beállíthatjuk, hogy a tevékenységét csak mi lássuk, az ismerőseink ne.
Nyílt titok, hogy az ingyenes Facebookon mi, felhasználók vagyunk a termék, amit a közösségi portál elad a céges felhasználóknak. Csakhogy ezeknek a vállalatoknak sem szabadna eltitkolniuk, hogy a lájkolás nekik hasznot jelent. Sokkal tisztábbak a hagyományos adománygyűjtő módszerek, amikor az alapítvány megadja a bankszámlaszámát, arra kedvünk szerint utalhatunk, és a jó szándék nem keveredik az üzlettel. Van ilyen alkalmazás is, például a Telenor androidos appja, az Addoda, amivel könnyebben megtaláljuk az adománygyűjtő helyeket. A mobilszolgáltató azt adja, amihez ért (mobilra fejleszt), a felhasználó pedig szabadon dönthet, hogy mikor, kinek és mennyit akar adni.
Hogy a Szallodak.hu klikkenkénti 10 forintja (ami 1 forintról indult) mennyit segít egy gyerekkórházon, azon is lehetne vitatkozni. Az ügyféltoborzással kevert adománygyűjtés csütörtök délben 64 ezer forintnál tartott.